Van oudsher heeft de Rabobank uitstekende marktaandelen in het kleinbedrijf. In latere jaren hebben de lokale banken met succes hun positie in het middenbedrijf uitgebouwd. In de categorie bedrijven tot ongeveer 20 werknemers zijn de lokale ban ken zelfs marktleider geworden. Ondertussen verwierf Rabobank Nederland toegang tot de top van het Nederlandse (internationale) bedrijfsleven. Zo creëerde de organisa tie als het ware zelf een witte vlek op de Rabolandkaart: de grote ondernemingen, precies onder de 500 grootste. Helemaal blank is de vlek natuurlijk niet. Want bestaan de relaties zijn uitgegroeid tot deze omvang. En in diverse streken van het land hebben de inspanningen van afzonderlijke lokale banken tot heel goede posities geleid bij de plaatselijke grootbedrijven. Bovendien zijn met de wervingsactiviteiten van het voorma lige Centrale Bankbedrijf ook wel iets kleinere vissen binnengezwommen. Maar al met al is de Rabobank in deze markt slechts dunnetjes aanwezig. De 10.000 ondernemingen Binnen de Rabo bank noemen we deze witte vlek de 'middenmarkt'. Een naam die verwar rend kan zijn. Er gaat de suggestie van uit dat de 'middenmarkt' deel uit maakt van het MKB, het Midden- en Kleinbedrijf. Dat is niet helemaal juist. Onder middenmarkt verstaan we de markt van middelgrote en grote ondernemingen in Handel, Industrie en Dienstverlening. Als ondergrens hanteert de Rabobank bedrijven met meer dan 20 personeelsleden én meer dan 20 miljoen omzet. Bij deze on dernemingen is de complexiteit van de financiële dienstverlening groter dan gemiddeld; het gaat er om maat werk. De bovengrens van de midden markt wordt gevormd door de 500 multinationale ondernemingen die de doelgroep zijn van Rabobank Interna tional. Uiteindelijk gaat het om 10.000 bedrijven. Daarom praten we hier niet meer over de middenmarkt, maar over Op de markt van middelgrote en grote ondernemingen in de Nederlandse handel, industrie en dienstverlening liggen gouden kansen.Rabobank Nederland werkt daarom aan de uitrusting van lokale ban ken om hun slag te slaan. In formatie over deze zogenoem de middenmarkt staat in het dossier. I

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 15