Verdeeld succes van blad voor blad van gesprek kan worden. Laatst lever de het ons een tweetal cliënten op waarbij de ondernemer het zeer op prijs stelde dat het milieu-aspect werd aangekaart. In de concurrerende offertes werd dit namelijk niet ge daan.' Geerts komt terug op de maat schappelijke verantwoordelijkheid van de bank: 'Wat wij bij voorkeur doen, is het ondersteunen van initia tieven in meer generieke zin. Zo wilde een aantal gemeenten een paraplu nota opstellen om gezamenlijk tot een bestemmingsplan Buitengebied te komen. Het daarvoor vereiste onder zoek hebben wij financieel mogelijk gemaakt. Dat doen wij liever want daarvan profiteert de hele gemeen schap, niet een enkel bedrijf.' Hoe zou Rabobank Nederland met milieu en zaken' verder moeten? Geerts: 'Praktisch gesproken zou Rabobank Nederland kunnen zorgen dat voor elke bedrijfstak goede docu mentatie ter beschikking komt, met daarin een opsomming van waar je in die sector rekening mee te houden hebt.' Martens zegt dat deze infor matie slechts in beperkte mate aanwe zig is, maar vindt ook dat Rabobank Nederland geen volledige invulling van het milieuverhaal zou kunnen geven: 'Het milieu wordt namelijk lo kaal/regionaal bepaald. Hierdoor zouden verschillen in toepassing van de regels kunnen ontstaan.' bepaalde erfpachtovereenkomst voor de ondernemer in kwestie betekent. Zo'n soort toetsingsmogelijkheid ken ik niet op het gebied van milieu.' Dit beaamt Martens. Geerts kan zich voorstellen dat hij aan Rabobank Nederland gewoon een gesprekspartner heeft waar hij te rade gaat in situaties 'waarvan ik zeg: wat moet ik ermee? Met daarbij de kanttekening dat je van banken in specifieke gebieden - en dan denk ik aan de Rotterdamse haven of een uit gesproken agrarische streek als de onze - op die gebieden toegesneden kennis mag verwachten.' Martens pleit ervoor dat lokaal en eventueel regionaal kennis op zo'n breed moge lijk terrein wordt verworven. 'Ele mentaire kennis zodat je weet in welke gevallen het milieu onderwerp Geerts: 'Als we het ontdekken, nemen wij onze verantwoordelijkheid wel. Zeker waar het om een nieuwe relatie gaat. Dan passen wij. Maar ik zeg er nadrukkelijk bij: alleen als we een bedrog kunnen identificeren.' Mag je niet verwachten dat een bank die inzake Food en Agri de nummer één van Nederland zoniet van de wereld wil zijn, als het ware een 'denktank' over het milieu bezit? Geerts vindt het goed de zaak zo eens te stellen, maar hij weet die denktank niet te staan. Waaraan Martens toevoegt: 'Dat klopt, maar zoiets hoeft er voor mij ook niet te komen. Wat ik wel graag zou willen zien is, dat Rabobank Nederland in haar branchedocumentatie meer aan wijzingen en handvatten geeft over de toepasselijkheid van de milieu- c.q. vestigingswetgeving, dan ze tot nu toe doet.' Geerts: 'Het komt regelmatig voor dat ik bij de juridische dienst van Ra bobank Nederland informeer wat een De actie Blad voor Blad bij Rabobank Neder land leverde in één jaar een besparing van liefst negen miljoen vellen A-4 op. In geld be tekent het een bedrag van ƒ115.000,-, als besparing op de papierinkoop. Dit bedrag is op verzoek van de medewerkers van Rabobank Nederland besteed aan verscheidene natuurprojecten van het Wereld Natuur Fonds. De besparing kwam vooral tot stand door meer dubbelzijdig te kopiëren, oplages nauwkeuriger te be palen, minder te printen en slim gebruik te maken van het hoge automatiseringsniveau van de Rabobank. Het aantal papieren telefoongidsen nam bijvoorbeeld sterk af omdat iedereen de CD-foon en interne tele foongids heeft. Bij de start van de actie kregen alle vestigingen nieuwe kopieer-apparatuur, zodat iedereen decentraal dubbelzijdig kon kopieren. Uit metingen blijkt dat in middels 52% van de decentrale kopieen dubbelzijdig plaatsheeft. Pikant detail: dit is meer dan dubbel zo hoog als bij het ministerie van VROM, een andere deel nemer aan actie 'Blad voor blad'! Bij de vestigingen van Rabobank Nederland was 'Blad voor blad'dus suc cesvol. Elders bleef de actie een beetje steken, hoewel voor de papierbesparingscampagne een breed draag vlak is te vinden. Fantastisch Het Wereld Natuur Fonds begon de campagne om het papiergebruik te verminderen in 1994. Peter Oei, ja renlang projectleider voor het Wereld Natuur Fonds van de landelijke campagne en inmiddels in dienst bij Ra- bofacet Milieu:'Fantastisch! Blad voor Blad is één van de meest effectieve milieu-acties ooit gevoerd. Het gebruik van A-viertjes is daardoor met veertig miljoen stuks per jaargedaald.'Tot nu toe hebben honderddertig bedrij ven meegedaan waaronder een groot aantal gemeen ten, diverse ministeries en bedrijven zoals Polygram en Stork Ketels. Laag was de respons in het bank- en verze keringswezen. Behalve Rabobank Nederland en de VSB Bank deden tot nu toe drie lokale Rabobanken mee.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 11