u;ti^edW9e' Breukelen koenen Ad^e0 Aantal winkels per branche dat meedoet aan Lokosparen in Nijkerk De Rabobank in Nijkerk begon in mei als een van de eerste twee banken met LokoSparen. Maar nog geen drie maanden later kunnen de Nijkerkers al niet meer zonder. Van de circa 26 duizend inwo ners spaart de helft LokoPunten. Die krijgen ze als ze boodschappen doen bij de aangesloten winkels in Nijkerk. De kledingzaken zijn het sterkst verte genwoordigd onder de ondernemers die LokoSpa ren hebben ingevoerd.'Logisch', vindt Scholten. 'Want die koopkracht vloeit als eerste weg naar grotere steden in de omtrek zoals Amersfoort en Utrecht.' Hoeveel koopkracht de winkels hebben gewonnen weet Scholten nog niet.'Daar is nu het nog te vroeg voor. In elk geval zijn er nu al 7500 Lo- koSpaarpasjes in omloop. Het aantal stijgt nog steeds.' Als een trein Bij de tweede proefbank Vecht-Plassengebied in Breukelen en Loenen loopt Loko ook als een trein. In Loenen ziet de plaatselijke Rabobank de omzetten van de winkeliers zelfs al stijgen. De le vensmiddelenhandel profiteert er het meest van de toegenomen klantentrouw.'Dat komt omdat de winkelkern van Loenen erg klein is en de Cl 000 vanaf het begin mee deed', meent hoofd bedrijven Ruud van der Vliet van de Rabobank in Breukelen. 'Bovendien zit er geen Albert Heijn. De Loenense bevolking koopt sowieso nog veel bij de plaatselij ke middenstand. Na twee maanden heeft de Rabo bank al 70 waardebonnen van 25 gulden uitge keerd aan Loenense Lokospaarders.' Hardenberg Sassenheim/ Warmond Huizen Zeist/Doorn Voorhout Oudewater Bommelerwaard Siiedrecht 9 Oisterwijk Schijndel Vanaf oktober introduceren elk half jaar twin tig plaatselijke banken Lokosparen bij het lokale winkelbedrijf. Honderd plaatselijke ban ken hebben al bij Rabobank Nederland ingete kend voor lancering dit jaar. De Breukelaars zijn minder gemakkelijk te por ren. Van der Vliet:'We moeten er meer aan doen om LokoSparen te promoten. Anders is de kans groot dat een aantal winkeliers na de proeftijd af haakt. De kosten voor een kleine middenstander kunnen aardig oplopen. Je moet rekenen dat de tweeduizend gulden voor het deelnamepakket hoog kunnen zijn voor een eenmanszaak zoals een dorpsbakkertje.'Haalt hij die kosten er niet uit door een hogere winst, dan betaalt hij dat dus uit eigen zak. Daarnaast betalen de middenstanders ook de LokoPunten aan de sparende klanten. Op een besteding van tien gulden is dat voor de le vensmiddelenhandel bijvoorbeeld tweeëneenhal- ve cent. Dat is 0,025 procent van zijn omzet.' Aan de andere kant kan het Lokosysteem de ondernemer ook advertentiekosten besparen. In plaats van strooifolders te verspreiden onder een breed publiek kan hij nu gericht aanbiedingen doen. Hij weet immers door de registratie van de spaarpunten wie zijn klanten zijn en voor hoeveel geld ze gemiddeld bij hem kopen. Zo kan hij zijn doelgroep goedkoper en efficiënter benaderen. Roet in het eten In Breukelen doen ruim vijftig winkeliers mee aan Lokosparen. Dat is ongeveer de helft van de middenstand.Toch zegt dat niets over de doel treffendheid van LokoSparen, meent Van der Vliet. 'Zolang de Breukelaars niet minimaal zestig pro cent van hun besteedbaar inkomen uitgeven bij Loko-winkels, werkt het loyaliteitssysteem onvol doende.' De aanwezigheid van de Albert Heijn en de Aldi in het Breukelse centrum gooit roet in het eten van het MKB.'Daar geven de consumenten van hier het meeste geld aan uit. Het is noodzake lijk dat een van die twee meedoet aan LokoSparen. Voor de klant is LokoSparen alleen aantrekkelijk als hij zijn spaarkaart binnen afzienbare tijd vol heeft. Een grote supermarkt levert daaraan een kwalita tief hoge bijdrage.' Supermarkten die deel uitmaken van een hol ding of een keten, zoals Albert Heijn, mogen vaak contractueel niet meedoen aan LokoSparen.'De Aldi mag dat bijvoorbeeld weer wel. Aanvankelijk vonden ze de deelname te duur, maar we zijn nog steeds in onderhandeling', aldus Van der Vliet.'Dat zal wel lukken.Zij moéten gewoon meedoen, wil Loko in Breukelen slagen.' In Nijkerk speelde aanvan kelijk hetzelfde probleem. 'Het heeft wel wat inspanning gekost', vertelt Scholten,'om de Spar in het centrum ervan te overtuigen dat ze aan Lo koSparen moest meedoen. Je hebt de grote supermarkten toch wel nodig om de consu menten een sluitend spaar programma aan te kunnen bieden.' f expert bakker ,S*PS 10*0 'SPAAR PAKKET

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 18