Lokosparen leeft bij winkeliers én klanten Lokaal Centraal Gele vlaggen domineren het Nijkerkse straatbeeld LokoSparen leeft in N ij kerk. Loopje zomaar een winkel in dan hoor je bij de kassa:'Wilt u LokoPunten?'Antwoordt de argeloze consument dat ze niet weet wat lokopunten zijn, dan is ze nog niet jarig.'Waaat, u kent dat niet? Hét spaarsysteem van N ij kerk?', roept de kledingverkoopster verontwaardigd.'Aha. U komt hier niet vandaan', klinkt haar stem even later opgelucht.'Gelukkig. Dat verklaart alles.' Lokosparen is belangrijk voor de Nijkerkse winkeliers. Zestig van de honderdtwintig middenstanders in het centrum doen mee aan de proef vanaf mei tot oktober. De gele vlaggen met het blauwe Loko-logo bepalen dan ook het straatbeeld van Nijkerk. ALTIJD VOORDEEL IN DE BUURT oor het midden- en klein bedrijf (MKB) is LokoSparen een loyali teitssysteem om in relatief kleine plaatsen klanten te binden. Via een elektronische Lokopas kunnen consu menten punten sparen. Bij een aan koop krijgen ze punten van de winke lier die meedoet aan het LokoSpaar- systeem. Als ze voldoende hebben gespaard krijgen ze een waardebon thuisgestuurd ter waar de van 25 gulden. Die kunnen ze bij de'Loko'-win- kels besteden. LokoSparen is voor het MKB eerder een nood zaak dan een luxe, argumenteert directeur Schol ten van de Rabobank Nijkerk die sinds dit voorjaar meedoet aan de proef met Lokosparen. Scholten: 'Consumenten kopen steeds meer bij de grootwin kelbedrijven. De veel kleinere middenstanders zien dat hun omzet daardoor onder druk komt te staan.'De vaste klant van de bakker of slager op de hoek blijkt ineens toch een stuk minder trouw te worden. Het is immers mogelijk alle boodschap- pen te doen bij één grote supermarkt. Die geeft er bovendien nog spaarpunten bij via Airmiles, Rocks en andere klantenkaarten. Gratis rookworst MKB-ers moesten de laatste jaren met lede ogen toezien hoe verkoopwaar in de schappen is blijven staan en dat zij met lege handen achter de toonbank stonden. Een spaarsysteem voor het MKB om de klanten te binden zou de oplossing voor de malaise zijn. Winkeliers waren zelf al be gonnen met individuele spaaracties/De slager begon bijvoorbeeld rookworsten te geven nadat zijn klanten tien keer boodschappen bij hem had den gedaan', constateert Scholten. Een groenten- boer gaf altijd een sinaasappel mee als beloning voor elke tien gulden die je bij hem besteedde. Een gratis stukje vlees of fruit is helaas niet meer voldoende voor de consumenten, verwend als ze zijn door Airmiles-bedrijven als Shell, Albert Heijn en Vendex met onder meer gratis vliegtickets en kredietfaciliteiten. Daar kan de middenstand met individuele spaaracties niet tegen concurreren. De oplossing is een gezamelijk'loyal- ty'-programma voor het MKB. Dat moet daarnaast elektronisch zijn. Het plakken van zegeltjes of spa ren van stempels hoort namelijk tot het verleden. De ontwikkeling van chipcards, de multifuctionele chipknip waarop straks ook het spaarprogramma zit, de bancaire dienstverlening die steeds meer neigt naar elektronisch betalen en klantentrouw liggen sterk in eikaars verlengde. De ontwikkelingskosten van een elektronisch spaarsysteem zijn echter te hoog voor de kleine winkeliers. De Rabobank is als grote marktpartij wel in staat om een spaarsysteem voor het MKB neer te zetten. Dus nam de Bedrijvenadviesgroep van het Werkgebied Aange sloten Banken van Rabobank Nederland het initia tief met de introductie van LokoSparen. Omdat de Rabobank 44 procent van het MKB als klant heeft, is een goed lopend spaarsysteem dat klanten bindt aan de kleinere winkels ook in haar eigen be lang.'Als het haar klanten goed gaat, dan gaat het de bank ook goed', aldus projectleidster Heidi van Woudenberg van LokoSparen. Opjutten De Rabobank verdient niet direct geld aan Lo kosparen. Wel komt ze binnen bij het MKB. Schol- ten:'Er hoeft maar iets verkeerd te gaan met de bankrelatie en ze weten dat ze bij de Rabobank moeten zijn.'LokoSparen bloeit bij de Nijkerkse middenstand.Voorwaarde daarvoor is wel dat de winkeliers het programma zelf willen dragen.'Ze stelden zelf de brief op om collega-middenstan ders mee te trekken', herinnert Scholten zich.'Ze gingen gewoon alle winkels af. Soms merkte een winkelier op dat deelname veel te duur is. Dan zei den ze: Wij doen het toch ook? Ze jutten elkaar op om mee te doen.' j

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 17