Aon de telefoon 'Er moet een programma komen' Tips Bij Rabobank Nederland loopt een campagne om het telefoongedrag bij In formatisering op een hoger PSD-niveau te brengen. Op de cd-rom/diskette van week 33 vindt u een Rabokrantartikel hierover, samen met nog een aantal andere tips. 'Voor mij meer een gevoelskwestie' Checklist Voorbeelden Tijdens het telefoneren kunnen de gesprekspartners elkaar niet zien. Dat maakt de kans op misverstanden groter. Ook hier kan PSD zor gen voor een soepeler verloop. Overigens is de telefoon voor som mige gesprekken niet het juiste middel. Vanwege de mogelijke mis verstanden is bijvoorbeeld voor prijsafspraken een persoonlijk gesprek beter. Zorg ervoor dat u rustig kunt telefoneren, zonder te worden gestoord Laat de bel maximaal drie keer overgaan Noem uw afdeling of bank, en uw eigen naam Herhaal de naam van degene die belt Luister echt, stel gerichte vragen Wees duidelijk, vat tussentijds samen Laat ongeduld of irritatie niet merken, blijf vriendelijk Vermijd discussies Zorg voor volledige en correcte afspraken - herhaal ze en kom ze na Zorg ervoor dat iemand anders de telefoon opneemt als u in bespreking bent Neemt u de telefoon aan voor een collega, noteer dan de naam, het nummer en de vraag van degene die belt Ikhebitijeren niet zMlk$leehv\ nieuws $*ehad, maar ik heb nog nooit iemand meegemaakt die't) lo mooi kan verpakken afs w [J PSD Rabobank-medewerker:'Goedemorgen, Rabobank Geldstad. U spreekt met Guus Geluk.' Klant: 'Dag, met Jannie Jansen.'Rabobank-medewerker:'Dag mevrouw Jansen. Wat kan ik voor u doen?' Iemand die gebeld heeft zo gauw mogelijk terugbel len. In ieder geval dezelfde dag nog. Bellers uit laten praten en de ruimte geven. Een plek zoeken waar u het gesprek in alle rust kunt voeren. Niet-PSD Rabobank-medewerker:'Hallo, met Guus!' Klant:'Dag, met Jannie Jansen.' Rabobank-medewerker:'Hallo!' Niet of pas na lange tijd terugbellen. Bij gebrek aan tijd niet echt luisteren en de beller in derede vallen. Een telefoongesprek in een rumoerige omgeving. Er gauw even tussendoor. 'Bij onze bank zijn we eigenlijk nog niet zo bewust met PSD bezig geweest.' Dat zegt hypotheekadvi seur Olga Braaksma van de Rabo bank Schiedam-Vlaardingen.'Dat wil zeggen, niet in termen van een gestructureerde opzet met regels en richtlijnen, of een nieuwe ma nier van werken. Maar de PSD-ge- dachte leefde hier voor mijn gevoel toch al heel sterk. 'Wel hebben we, bij de invoe ring van de nieuwe OFP-versie voor het uitbrengen van hypotheek offertes, niet alleen die teksten goed onder de loep genomen, maar ook onze overige brieven aangepast. Vroeger schreven we bijvoorbeeld alles in de wij-vorm. Nu is dat anders, en komt degene die het onderwerp behandelt met naam in de brief voor. Veel per soonlijker dus! 'PSD is voor mij meer een ge voelskwestie, iets waar je onbewust of vanzelfsprekend rekening mee houdt. Bij onze bank wordt het vooral gezien als een zaak die bij de omgang met klanten aan de orde komt. De invoering was voor ons nog eens een herinnering aan hoe het zou moeten. En hoe we hoopten dat we het altijd al had den gedaan.' Jos Loenen, systeembeheerder bij de Rabobank Venray-Oostrum, is er nog niet echt enthousiast over.'PSD is indertijd wel geïntroduceerd, maar de plaatselijke ban ken moesten het verder maar zo'n beetje uitzoeken. Zo gaat het wel meer met pro jecten: die worden lokaal gedropt en dan is het einde oefening. Dat vind ik ook niet erg van PSD getuigen, terwijl je als Rabobank Nederland toch zelf het goede voorbeeld zou moeten geven. 'Wij hebben intern wel over PSD ge sproken, maar er geen acties aan vastge knoopt. Ik zou ook niet zo gauw onder woorden kunnen brengen wat PSD voor onze bank of voor mijzelf betekent. Het is een goed idee, maar wat we ermee moe ten, dat vraag ik me nog af. Als je logisch denkt doe je het volgens mij al voor 80% goed. Zeker als je je klanten goed kent, weet je vanzelf wel hoe het moet. Maar misschien is de overblijvende 20% niet- goed nog te veel. 'Als je altijd op je eigen manier hebt ge werkt, moet PSD een nieuwe gewoonte worden, anders ebt het zo weer weg. Er zou een programma moeten zijn dat overal in de organisatie de vinger aan de pols houdt. Zoals de Tevredenheidsmeter, maar dan veel breder. Een instrument dat bij houdt hoe het gaat, want als dat niet ge beurt verslonst het. En interne PSD is een eerste vereiste. Anders kom je extern ook niet ver.' Wilt u op dit Dossier reageren, bijvoorbeeld met aanvullingen, commentaar of vragen, dan kunt u terecht bij Rabobank Nederland Afdeling Interne Communicatie t.a.v.MariannevanAsch EO 504 (040)217 5011

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 16