Gesprekken Persoonlijke presentotie 'We zijn er heel bewust mee bezig' m Wie op een PSD-manier met mensen praat, merkt dat het dan veel plezieriger loopt. Of het nu om een klant gaat of om een collega. Als de gesprekspartner voelt dat er aan de andere kant van de tafel voldoende aandacht is, stelt dat hem (of haar) op zijn gemak. Weten dat er echt geluisterd wordt, is voor iedereen belangrijk. Zelfs de moeilijkste gesprek ken kunnen dan in een goede sfeer ver lopen. Checklist Voorbeelden Kleren maken de man - of vrouw. Leuk of niet, dat spreekwoord gaat nog altijd op, zeker bij een eerste in druk. Representatief zijn is iets dat elk mens op zijn eigen manier doet. De P in PSD betekent ook dat er best iets aparts aan het uiterlijk mag zijn. Maar iedereen heeft wel een verzorgde presentatie nodig als hij of zij al vanaf het eerste contact professionaliteit wil uitstralen. Checklist Voorbeelden •Hl 01| M| Zorg voor deskundigheid door u vooraf goed te informeren 1 Kijk uw gesprekspartner aan en laat merken dat u luistert Formuleer helder; niet onnodig in gewikkeld doen •Wees vriendelijk •Laat de ander uitpraten Toon interesse, verplaats u in uw ge sprekspartner Laat merken dat u moeite voor hem wilt doen Sta open voor kritiek Wees eerlijk, ook bij fouten Maak duidelijke, concrete afspraken en vat samen Toets of de ander tevreden is Ik fa' met stampen Ik ga gewoon naarde bank PSD Niet-PSD Een klant wil graag productinformatie. De cliëntadvi seur geeft mondelinge uitleg en geeft vervolgens een brochure mee, zodat de klant thuis alles nog eens kan bekijken. Uw gesprekspartner aankijken en respons geven. Zeker van uw zaak zijn: 'Ik heb de diverse mogelijkhe den voor u uitgezocht en ook een paar deskundigen geraadpleegd voor een second opinion. Wat u het beste kunt doen is dit.' De telefoon doorschakelen naar een collega als u in gesprek bent. Hij of zij kan dan de boodschap aanne men. Een klant wil graag productinformatie. Hij wordt di rect naar de standaard met brochures verwezen. Naar buiten zitten kijken tijdens een gesprek. Zelf ook een beetje in het duister tasten: 'Ik weet het niet zeker - u zou het gewoon eens kunnen proberen.' De telefoon aannemen als u met iemand in gesprek bent. Vervolgens minutenlang de beller te woord staan, terwijl de ander zit te wachten. Zorg dat u er steeds fris en verzorgd uitziet •Draag kleding die bij u past Wees u bewust van lichaamshouding en gezichtsuitdrukking v PSD Niet-PSD Hilda van der Veen, cliëntadvi seur bij de Rabobank Leeuwarden, hoeft er niet lang over na te den ken.'PSD betekent voor ons dat we de klant meer centraal stellen, en werken vanuit zijn of haar behoef- tenpatroon. Bij onze bank zien we het als een commercieel instru ment. Daar zijn we heel bewust mee bezig. We hebben ook een commerciële training gehad waarin PSD duidelijk aan de orde kwam. 'Ik werk hier nu zeven jaar, en voor mij was het een grote om schakeling. Vroeger nodigden we alle klanten van een groep uit, en bespraken dan de producten. Nu Verzorgde kleding die bij u past, gepoetste schoenen Verzorgde handen, geen of beschei den parfum Ongestreken kleding, vlekken, ontbreken de knopen, slechte pasvorm, provocerende modellen, vloekende of schreeuwende kleuren, ongepoetste schoenen Slordige nagels, lichaamsgeur, overdadige aftershave. bekijken we eerst de beschikbare gegevens, en selecteren een aantal cliënten. Het gesprek draait dan om hun specifieke situatie. Een stuk moeilijker.Toch krijg je met open vragen meestal behoorlijk wat in formatie, en klanten vinden het vaak heel leuk, die interesse. 'Het kost wel veel meer tijd. Maar als je zoveel te weten komt, levert dat uiteindelijk meer op. De klanten leren jou ook kennen en vragen naar je. Zo ontstaan leuke relaties, hoewel het natuurlijk met de een makkelijker gaat dan met de ander. Je hebt ook mensen die een beetje terughoudend zijn, of nogal zakelijk. Die benader je an ders dan klanten die wat socialer zijn ingesteld. De laatsten zijn ope ner, daar kun je ook eens een grap je mee maken en iets losser mee omgaan. Je moet gewoon goed be kijken hoe iemand is, wat wel en wat niet kan. 'Voor nieuwe collega's is de PSD- gedachte in het introductiepro gramma opgenomen.Zonder dat de achterliggende filosofie er trou wens aan te pas komt, maar dat hoeft ook niet. Als er maar mee ge werkt wordt.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 14