'Introductie van nieuwe producten' Hockey Luuk Hans: De activiteiten van Rabobank International de globalisering van de economieën én specialisatie. Klanten stellen zich waar mogelijk de vraag: Heb ik die bank wel nodig? En dat betekent dat de bank heel kritisch naar de eigen dienstverlening moet kijken: Wat is de meerwaarde van mijn product? Voor alle duidelijkheid: In Ne derland blijft de Rabo bank wat zij is, een bank die in principe alle dien sten aan iedereen levert. Vanzelfsprekend zal waar nu de Centrale bankbedrijf staat, in de loop van dit jaar de naam Rabobank International verschijnen. Brochures, briefpapier, visitekaartjes, adver tenties, ze zullen allemaal de naam Rabo bank International gaan uitdragen. Het grote publiek zal International echter vooral leren kennen via de shirtjes van de nationa le dames- en herenhockeyteams. Rabobank International is namelijk voor drie jaar hoofdsponsor van de Koninklijke Nederland se Hockey Bond. Kennisgedreven bank f en_ traal in de Klanten Focus Strategie staan de zeven groepen klanten waarop International zich wil concentreren. Dat zijn de top-500 van de interna- Luuk Hans, afdelingsdirecteur Gezondheidszorg Overheden bij Rabobank International: 'Dat de Gezondheidszorg naast food en agri als speerpunt is geko zen, hoeft niet echt te verbazen. Evenals de food- en agribusiness voorziet de ge zondheidszorg in de belangrijkste behoeften van de mens. Bovendien gaat het om een bedrijfstak die wereldwijd sterk aan belang wint, alleen al vanwege de toenemende welvaart en de vergrijzing. Niet in de laatste plaats heeft de Rabo- bankorganisatie al een sterke positie in Nederland. Met name dankzij de inzet van de lokale banken hebben wij vooral in de ouderenzorg een aanzienlijk marktaandeel kunnen opbouwen, tussen de veertig en vijftig procent. Overall hebben we in de zorgsector een aandeel van zo'n vijfentwintig procent maar dat kunnen wij nog verder verbeteren nu de overheid meer en meer terugtreedt. Wij zien grote mogelijkheden, in Nederland maar ook daarbuiten want de gezond heidszorg staat gelijk met tien procent van de wereldeconomie. Onze internatio nale expansie heeft echter alleen kans van slagen als wij onze thuismarkt niet veronachtzamen. En dat kan weer alleen in nauwe samenwerking met de plaat selijke banken, dezelfde banken die de Rabobank als geheel groot hebben ge maakt, zoals ook op dat andere vlak, food en agri. Wat Rabobank International omgekeerd voor de plaatselijke banken kan betekenen? Dan denk ik vooral aan de introductie van nieuwe producten, in elk geval nieuw voor deze sector. In de gezondheidszorg is men nog gewend tamelijk traditioneel te bankieren. Intro ductie van treasury- managementen ren- terisicobeheer, bij voorbeeld van leningen met uitge stelde start, verster ken onze toegevoeg de waarde, zowel in de breedte als in de diepte in de gezond heidszorg.' tionaal opererende Nederlandse be drijven, de voedsel- en landbouwin dustrie, de gezondheidszorg, de lokale klanten van de buitenlandse kanto ren, financiële instituten zoals banken en institutionele beleggers, en vermo gende particulieren in het buitenland. Daarnaast blijft International de bank voor de plaatselijke banken en is de Rabobankorganisatie klant van Ra bobank International. Heel belangrijk is het accent dat binnen Rabobank In ternational wordt gelegd op kennis; kennis van de markt waarop de klan ten actief zijn. Deze keuze voor een kennisgedreven bank is onder andere gemaakt op basis van de goede erva ringen in de voedsel- en landbouwin dustrie. Daar heeft de bank zich in middels een wereldwijd erkende posi tie verworven. Drie wereldwijde marktregio's p>£ activi teiten van International 'beperken' zich tot corporate banking, invest- ment banking en private banking. De derde keuze, die binnen de Klanten Focus Strategie is gemaakt, betreft de marktregio's. International concen treert zich op Europa, de beide Ame- rika's en Zuid-Oost Azië/Australië, de voornaamste handelsblokken van de wereld. Het belangrijkste binnen de nu uitgezette strategie blijft echter de herbevestiging van de voedsel- en landbouwindustrie als voorname doelgroep en de keuze voor de ge zondheidszorg als een tweede speer punt, dit alles op basis van een gede gen kennis van markten en branches. Zelfstandiger koers Het jigt in de be_ doeling dat International op termijn een meer zelfstandige koers binnen de Rabobankorganisatie gaat varen. Zo Corporate banking Bankieren mor bedrijven Investment banking Handel, voor eigen risico en voor derden, op de geld- en kapitaalmarkt Private banking Dienstverlening aan vermogende particulieren zal Rabobank International straks zijn eigen broek moeten ophouden. Daardoor komt meer helderheid in de relatie met onder meer de plaatselijke banken. De verhouding klant/dienst verlener zal duidelijker worden wat de dienstverlening alleen maar ten goede kan komen. Voor de plaatselij ke banken betekenen de keuzes, die nu binnen International zijn gemaakt, het ontstaan van een expertisecen trum waar de banken voor bepaalde types producten terecht kunnen. Bo vendien kunnen zij International ge bruiken om plaatselijke klanten met internationale vertakkingen aan te trekken of te behouden.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 7