'Iedereen staat achter de nieuwe strategie' Arthur Arnold: Azië Singapore Beijing Shanghai Honkong Taipeh Jakarta Kuala Lumpur Labuan Bangkok Ho Chi Minh Stad Australië en Nieuw Zeeland Townsville Rockhampton Brisbane Sydney Melbourne Adelaide Perth Auckland Christchurch Die actie resulteerde in een nieuwe naam. Het Centrale bankbedrijf waaronder 'buitenland' ressor teert, heet sinds kort Rabobank Interna tional. Met de nieuwe naam kondigde het Directiecomité onder leiding van Ar thur Arnold een nieuwe strategie aan, onder de titel 'Klanten Focus Strategie (1996-2000)'. Die nieuwe strategie moet ertoe leiden dat Rabobank International rond de wisseling van het millennium dertig procent van de netto winst voor zijn rekening neemt, tegen twintig pro cent nu. In de plannen wordt rekening gehouden met een ruime verdubbeling van het aantal medewerkers buiten Nederland, van 1.700 nu naar 4.000 straks. Bij zijn expansie zal Rabobank International zich vooral richten op twee speerpunten in het beleid: de voed sel- en landbouwindustrie en de gezond heidszorg. Pas 20 jaar oud yoor een beter begrip van de naamsverandering en de ont wikkelingen in de markt, die hebben geleid tot de nieuwe strategie, een stukje geschiedenis. Het CBB ont stond een kleine twintig jaar geleden, om drie redenen die nog steeds van Klanten en ken nis, dat zijn voor Arthur Arnold, voorzitter van het Directiecomité van Rabobank In ternational, de twee cruciale be grippen in de Klanten Focus Strategie. De nieuwe strategie is tot stand gekomen in een proces van zes maanden waarbij honderden betrokke nen uit binnen- en buitenland hun visie hebben gegeven. Het resultaat stemt Arnold meer dan tevreden:'Dat er nu een duidelijke strategie ligt, is heel be langrijk. Dan weet je tenminste waar je met elkaar naar toe wilt. En iedereen staat erachter.' Richtinggevend in de discussie waren de trends zoals die zich aandie nen: Het verdwijnen van grenzen, ook voor de klanten, en daaruit voortvloei end de behoefte van de klanten aan een sparring partner. Arnold:'In onze visie kun je pas 'customer value' leveren als je kennis hebt van de markt en van het product. En dan niet alleen om voor je klanten problemen op te lossen, nee, om samen met hen de uitdagingen aan te gaan die er liggen. In de benadering van de klant op basis van onze kennis, door het beschikbaar stellen van die kennis, ligt het onderscheidend vermo gen van Rabobank International. Daar bij wil ik nadrukkelijk vermelden dat kennis voor mij gelijkstaat aan mensen. Kennis wordt gedreven en ontwikkeld door mensen en daarom zullen wij onze investeringen in opleiding en training aanzienlijk opvoeren, met in ons ach terhoofd de behoefte van de klant.' Tegelijkertijd betekende de keuze voor een kennisgedreven bank de keuze voor verdergaande specialisatie. Arnold:'Er is een kleine groep van ban ken die het als zijn missie beschouwt alle klanten in alle sectoren waar ook ter wereld te bedienen. Tot deze zoge noemde global players voor iedereen willen wij niet behoren. We willen wel een global player zijn maar dan voor heel specifieke klantengroepen. Dat past ook beter in de eigen cultuur van de Rabobank. Een heel mooi voorbeeld biedt de food- en agribusiness. Daar zijn wij van oudsher in thuis en het is dan ook zowel intern als extern geloof waardig om op die markt een global player te willen zijn. Het past bij de identiteit van onze bank.' Een andere speerpunt is healthcare. Arnold:'We hebben de ambitie uitge sproken ook op dat terrein wereldwijd een rol van betekenis te willen spelen. In Nederland en de VS doen we dat al maar ook elders zullen op het gebied van healthcare veel ontwikkelingen plaatsvinden en daarin willen wij mee gaan. Ook hier geldt weer: het moet bij je passen en wij denken dat healthcare dat doet, gezien het feit dat het net als food en agri een basisvoorziening in de gemeenschap vormt. Bovendien denk ik dat wij als coöperatieve bank met onze grote sociale component bij uit stek geschikt zijn een rol te spelen, daar waar de overheid als financier van healthcare terugtreedt en er een toe nemend beroep op de gebruikers zelf wordt gedaan.' Met de toevoeging international kan licht de indruk ontstaan dat Rabo bank International er vooral is voor het buitenland. Waar staan de plaatselijke banken in de nieuwe strategie en wat kan International voor hen betekenen? Arnold: 'Laat ik meteen duidelijk maken dat de Rabobankorganisatie als geheel dus inclusief de plaatselijke banken een kleine vijftig miijard vertegenwoordi gen ofwel een derde van de totale ba lans van Rabobank International. Met andere woorden: International is een integraal onderdeel van de organisatie vervult een belangrijke rol voor haar. Omgekeerd wil International zijn ken nis nadrukkelijk ter beschikking stellen van de plaatselijke banken en hun klan ten, in het bijzonder die internationaal gaan opereren. Op al onze buitenlandse vestigingen zullen de Nederlandse klanten ook een Dutch desk vinden. Want het gaat ons om die klanten, dat zei ik al in het begin van ons gesprek, in Nederland en in het buitenland.'m

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 5