Z',TT"
T^'^z::krr^
!"a'^n,3tdlZ''baek'^<
w'™>«iaoU9rM,Mt'otfe»«.ïï„;9'nik
,emaaf a/-
'Je zou bijna zeggen: ook
ziekteverzuim kan gemanaged
worden'
inond Jr de, e
t9eVen!H«etenWas2Tndie2iChc
Verzuim als management-indicator
Is er een streefcijfer voor ziektever
zuim? Zo ergens op of beneden 3 pro
cent? Paanakker: 'Nee, zeker niet.
Daarmee dien je in onze organisatie
geen enkel doel. Het verzuim is laag.
Hoeveel energie en kosten moet je dan
opbrengen om het een half of een heel
procentpunt te drukken? We kunnen
veel beter door blijven gaan op onze
huidige weg en gewoon aandacht voor
elkaar blijven houden. Maar ik sluit
niet uit dat managers vroeg of laat aan
gesproken gaan worden op het verzuim
percentage in hun eenheid. Je kunt ge
lijksoortige eenheden met elkaar verge
lijken. En dan kun je managers met een
hoog ziekteverzuim binnen hun eenheid
daar op aanspreken. Dan mag je het
verzuim betrekken in hun prestatiebe
oordeling, vind ik. Maar zo ver is het
nog niet.'
Goede wil in plaats van deskundigheid
Als het zo goed gaat, is er dan geen
verzuimbeleid? Paanakker: 'Ja, wel de
gelijk. De hoogste beleidsprioriteit ligt
bij het voorkomen van ziek zijn. Pre
ventie! Kijk eens in 'Sociale Ontwikke
lingen en Trends 1995'. Lees het artikel
'arbo denken arbo doen!' nog maar
eens. En het artikel 'Gezond in de
bank'. Preventie betekent alles voor
ons, juist omdat echt iedereen gebaat is
bij niet-ziek-zijn. En aan de 'achterkant'
van het ziek zijn doen we al het moge
lijke aan re-integratie, de terugkeer van
een langdurig zieke in het arbeidspro
ces. Nieuwe kansen scheppen als de
kansen verkeken lijken te zijn. We heb
ben niet voor niets in elk regionaal
team van de Arbodienst een arbeidsdes-
kundige. Dat zo iemand er is betekent
weer twee dingen: dat we er de juiste
deskundigheid voor in stelling brengen
én dat we er de aandacht voor opbren
gen. En die aandacht dat heb ik al ge
zegd, dat is een doorslaggevende factor
in positieve zin. Je kunt zelfs stellen, en
dan heb ik het over de managers die na
tuurlijk niet medisch of psychologisch
zijn geschoold, dat goede wil vaak des
kundigheid overbodig maakt.
C°""X" in „e, Sab s r m:)n d
9aa„, e„ "oo„ da, de
berust meta. datdeb*nkenenkant
Voor m- V00r iedereen n be*je
gezien. Ik durf H" Zes keer de af.i
0 gezien. On Urantsvan k-
n,et eens meer te h ankoi^en.We
no° it
™s««Vander^,t. 7V,e"»9«acm
"""'«op, °Pon«'ate„d
;'""^„.studente ^«dd„tedromei
aa"W"'"h<s,ekkmom°r°
"et de top van w Ptevir>denis
iS maar de koks ;:;Cefn °PS,Ulten
'tanden bij de gedacht cflt 'k be
^'«nMcDo„a,d,w^;n«"»™pal
'"•O» iedere w
e"'na ikdeb d M(.„d
R^„2,;~«-aterd
'ri,e^'50,ho«d^rb"<'.-"»edc
«n Mus,, Tour,, "l,n"og„Ki
3en,en^oergW ndikhetmeralWeerbijr
"J de McDonalds te et °°k Weer 1
'""«Mn*,,'°"k' «»o
V