is HM! WIELERPASSIE Rabo-prominenten over hun liefde voor de fiets Als groot liefhebber van de sport droomde Herman Wijffels al lang van een eigen wielerploeg. Hij had er moeite mee om zelf tot sponsoring te besluiten, om de schijn te vermijden dat de voorzitter van de Hoofddirectie van de Rabobank met een persoonlijk speeltje bezig was. NU>«ie° MS? IPJJif LILLLII! verspreid sen heb je een baan en een makker nodig. Fietsen kun je alleen bedrijven. Ik vind het ook ontzettend belangrijk om een goede conditie te hebben.' Zes jaar geleden fietste hij naar Lourdes. Drie jaar geleden naar Rome, over de Sint Gotthard. Hij denkt nu over een tocht naar Santiago de Compostela. Allemaal mooie Roomse steden. Huijbers, lachend: 'Ja, ik ben katholiek. Maar je moet als fietser ook een doel hebben. Die steden zijn leuke doelen.' Voor echte wedstrijden heeft hij nooit gekozen. Huijbers deed wel mee aan Rabo-kampioenschappen. Vier jaar geleden werd hij derde op de wielerbaan in Baarlo. De competitie laat hij nu aan jongeren over. Huij bers: 'Ik ben nog wel fanatiek, maar met mate. Ik moet ook aan mijn werk denken. In wedstrijden loop je toch risico's. Ik rijd nog wel behoorlijk hard met de fietsclub. Daar zijn we aan elkaar gewaagd. We doen het heel gedisciplineerd. Je moet geen kruisingen over gaan knallen.' Huijbers is vol lof over de Rabo- bank-sponsoring van de sport. En thousiast zegt hij: 'Het is een gewel dig goed initiatief. Ik was aangenaam verrast toen ik het hoorde, nog voor het wereldnieuws was. Het is goed dat er niet alleen gekeken wordt naar het profwielrennen, maar ook naar lagere niveau's. Of je nu een trimmer bent, of Miguel Indurain, afgezien van de prestatie is de inspanning mis schien net zo groot, of zelfs groter. Ik vind het geweldig dat onze organisa tie het Nederlandse fietsen op deze manier nieuw leven in blaast. De profs krijgen natuurlijk de meeste aandacht. De prestaties van de Neder landers staan de laatste jaren op een heel laag pitje. Om goeie profs te krij gen moet je bij de jeugd beginnen en daar werken ze bij de Rabobank hard aan. Daarnaast is het belangrijk dat er aandacht is voor het recreatieve fietsen, met toertochten en fiets-twee, of driedaagsen. Het brengt onze orga nisatie ook dichter bij de mensen.' Wat Huijbers betreft mag de spon soring lang gecontinueerd worden. Hij legt uit: 'Natuurlijk moet je het later evalueren. Volgens mij is er veel voor te zeggen om er mee verder te gaan. Als je wielrennen sponsort be reik je een veel breder gebied, dan met de sponsoring van hippische Wijffels trof het dat binnen het concern meer wielerliefhebbers rond lopen en dat over een breed vlak de overtuiging groeide dat er, net als bij de concurrenten, een grote (televisie)- sport gesponsord zou moeten wor den. En zo kwam het er toch van: de Rabobank-wielerploeg. Bij het begin van de Tour de Fran- ce vertellen drie fans over hun passie: Martien Huijbers, directeur van de Rabobank in Eersel; Christ van Roovert, controller van de Rabo- bankorganisatie in Utrecht en Cees van Tiggelen, manager van het seg ment Cliënt Advies in Eindhoven. Martien Huijbers (48) is geboren en getogen in Brabant. In die provin cie is het niet moeilijk om wielerliefde op te vatten. Vele grote renners uit de vaderlandse wielergeschiedenis komen er vandaan: van Wim van Est en Wout Wagtmans tot Gert-Jan Theunisse. Huijbers vertelt: 'Mijn ou dere broer Frans reed wedstrijden en ik ging vaak mee. Zo kwam ik bij de koersen terecht. Fietsen is een leuke hobby.' Hij is lid van de fietsclub Andiamo Veloce, een vriendenclub van twaalf mannen en een vrouw. Hij heeft veel met wedstrijdrenners getraind. Naar zijn schatting heeft hij jaren gehad dat hij 10.000 kilometer fietste, ook als bankdirecteur, in de avonduren. Het heeft verschillende voordelen. Huijbers legt uit: 'Als je wilt tennis-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 18