lütlii! RHBOBfllIK tti&iu&ï aXB* «kmcF 'Kijk, zo.' Fred van Haaften pakt een soort miniatuur rekenma chientje en toetst een pincode. Hij drukt op en in het lees- venstertje verschijnt een zescijferig getal.'Als ik dat nu hier intik,' zegt hij, wijzend op het scherm van zijn computer, 'dan worden de transacties die ik klaar heb staan uitgevoerd en heb ik deze rekeningen betaald. Heel simpel.' M;lMl)« lF een groeimarkt. Windows-versies De afdeling van Van Haaften, hoog in de Rabobank kan toorkolos in Eindhoven, houdt zich onder andere bezig met het ontwikke len van interfaces. Dat is waar de klant op zijn computerscherm naar kijkt. Om te kunnen Telebankieren krijgt die klant diskettes thuis met het benodigde computerprogramma. On danks de enorme opmars van Win dows de afgelopen jaren is het nog al tijd een MS-Dos programma. De pro gramma's van de concurrenten zijn dat ook. 'Daar ontkom je voorlopig ook nog niet aan,' meent het hoofd Research Telebankieren. 'Als bank moet je rekening houden met de grootste gemene deler van PC-bezit- ters en in Nederland staan nog heel veel machines waarop het met Win dows moeizaam werken is. Met Win dows 95 kun je daarmee al helemaal niet uit de voeten. Ons programma is elebankieren is voor Van Haaf ten simpel. Dat is logisch. Hij is hoofd Research voor deze bancaire distributievorm. Maar, eer lijk is eefTijk, ook voor een leek was de demonstratie die hij zojuist heeft gegeven, gemakkelijk te volgen. Voor op gesteld dat die leek tenminste enigszins weet hoe een computer te bedienen. Van Haaften: 'Nou, dat weten de Telebankierders wel. Uit onderzoek is gebleken dat bij particulieren, Tele bankieren nu vooral aanspreekt bij die mensen die het gebruik van een computer leuk vinden en daarnaast ook enige affiniteit hebben met boek houden. Mensen die een hekel hebben aan administratie stappen minder snel over op deze distributievorm, hoewel het juist voor hen een heel goed hulp middel zou zijn. Telebankieren is een stuk overzichtelijker. Iets opzoeken in een mapje met afschriften is nogal tijdrovend, terwijl het op de compu ter een kwestie is van een selectie maken, op de knop drukken en klaar. Bedrijven zien dat nut veel eerder. Ook al doordat je ons programma kunt koppelen aan bestaande boek- houdpakketten, is Telebankieren voor hen heel efficiënt. Niet voor niets handelt inmiddels al 60 procent van de bedrijven met een computer op deze manier zijn bankzaken af. In de

Rabobank Bronnenarchief

blad 'RaboMagazine' | 1996 | | pagina 15