Pinbox: geldkiosk met knipoog naar huisstijl Nu te bestellen Basisvoorzieningen 5 is dat er in de ideale situatie, als alle back-office activiteiten zijn geautomatiseerd, minder cliëntadviseurs nodig zijn. Den Hollander over de personele component: "Om te beginnen hebben we de cliëntadviseurs van de vijf kantoren in beeld gebracht, dat wil zeggen hun persoonlijkheid en wat ze willen en kunnen. Als de nieuwe opleidingsplanner er is, praten we met de mensen over de toekomst. In principe gaan we ervan uit dat iedereen binnen de bank moet kunnen blijven. Voor sommigen zal dat betekenen dat ze aan hun produktkennis of hun oplei dingsniveau moeten gaan werken. En dat valt niet mee, als je jarenlang niet hebt gestu deerd. Van belang is dat de medewerkers niet teveel in één keer op hun bord krijgen." Cultuurverschillen verkleinen De bank Landgraaf besteedt veel aandacht aan informatie over het veranderingsproces. Medewerkers van Basisvoorzieningen worden ieder kwartaal plenair bijge praat over de invoering van Visie '98. En op korte termijn krijgt iedereen te maken met communicatie en team building. "Er is sprake van cultuurverschillen", legt Den Hollander uit. "Dat komt onder meer door de fusie in 1993. Ideaal zou zijn dat elk kantoor een team vormt, maar daarnaast ook ieder segment en uiteraard de hele bank. Daarom organiseren we per segment een driedaagse trai ning over communicatie, waarbij ook commerciële vaardigheden aan bod komen. Eind juni volgt het sluitstuk in de vorm van een outdoor trai ning voor alle medewerkers van de bank. Daarmee willen we het 'wij-gevoel' stimuleren." Basisvoorzieningen Hij is goedkoper, kleiner, past beter in het straatbeeld en heeft een andere naam: de pinbox - voorheen geldkiosk. Dat is de behuizing van een vrijstaande geldautomaat. In de Harlingse haven, bij de afvaart van de veerboten, werd begin april het eerste exemplaar geplaatst. De gemeente Harlingen vond de 'oude' blauwe geldkiosk niet passen in het straatbeeld. Overleg tussen de Rabobank Harlingen, Rabofacet en het architectenbureau Alynia resulteerde in een nieuw ontwerp. Een vriendelijk ogend gebouwtje in lichtgrijs en donkerblauw, met oranje en witte accenten. Newell Sorell, het Engelse bureau dat de nieuwe huisstijl van de Rabobank ontwikkelde, ontving het ontwerp met instemming. Door een slimmer ontwerp is de pinbox een stuk goedkoper dan de oude geldkiosk. De richtprijs voor de behui zing is 125.000, inclusief BTW, terwijl de voorganger 160.000 kostte. Omdat de pinbox kleiner is dan de geld kiosk en moderner van vorm, is de verwachting dat gemeen- De pinbox in Harlingen oogt eigentijds en vriendelijk. ten eerder een bouwvergun ning zullen verstrekken. De naam 'pinbox' zal daar ook aan bijdragen. In de prak tijk blijkt het begrip 'kiosk' namelijk nogal eens tot mis verstanden te leiden. Deze lente en zomer worden in totaal tien pinboxen geplaatst. Geïnteresseerde banken kunnen een informa tiepakket aanvragen bij Vastgoedmanagement van Rabofacet of de regionale huisvestingsadviseur. De lever tijd van het gebouwtje is afhankelijk van het aantal bestellingen. Inlichtingen: Rabofacet Vastgoedmanagement 040-217 6428

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 5