Rabobank Landgraaf verandert a la Visie '98 Wi 4 Management gemaakte fouten. In de wijze van samenwerken tussen de banken en Rabobank Nederland is verder onvol doende aandacht geschonken aan kwaliteitsaspecten. Met welke zorg moeten die taken worden uitgevoerd? Welke kwaliteit vraagt dit bij de medewerkers opdat zij verantwoordelijk kunnen zijn voor de taken? Hoe worden fouten afgehandeld? Hoeveel fouten zijn er normaal gesproken te verwachten? In de BVC Management is geconstateerd dat Rabobank Nederland hierop actie dient te ondernemen. Rabobank Nederland gaat in overleg met de betrokken BVC's om vast te stellen wat de banken kunnen verwach ten. Als onderdeel van de ondersteuning zal tussen de banken en Rabobank Nederland worden vastgesteld wat de kwaliteitseisen zijn. Daarbij wordt onder meer aandacht besteed aan de tijd lijnen, de kosten, de eventuele communicatie en ook aan een klachtenprocedure waarin in een schadeafwikkeling wordt voorzien. Inlichtingen: 040-217 6167 Basisvoorzieningen Een veranderingsprogramma voor Basisvoorzieningen, daarom draait het op de regionale workshops voor dit segment. Menig directeur en commercieel manager Basisvoorzieningen zal er in mei of juni heengaan. Bij de ontwikkeling van het nieuwe programma is onder meer de Rabobank Landgraaf betrokken. Commercieel Manager Basisvoorzieningen Sjaak den Hollander van de Limburgse bank over veranderen in de praktijk. Achttien cliëntadviseurs van de bank Landgraaf zijn de afgelopen maanden intensief getraind om thuis te raken in de 'Vast Zeker'-formule van Interpolis. Daarbij vindt de acceptatie van verzekerin gen en de afhandeling van schades geautomatiseerd plaats. Het was één van de acties om de verwerkingspro- ductiviteit van het segment Basisvoorzieningen op te voeren. Den Hollander stipt nog een aantal speerpunten aan voor de korte en de lange termijn: "Klanttevredenheid, intensiever gebruik van de geldautomaat, verhoging van de verkoopproductiviteit van consumptief krediet, verzeke ringen en sparen. Uiteraard speelt de inzet van personeel ook een belangrijke rol." Alstestbankaan de slag De speerpunten, met bijbeho rende actieplannen, zijn de uitkomsten van de sterkte zwakte analyse, die deel uit maakt van het Sjaak den Hollander (tweede vd.) van de Rabobank Landgraaf: "Bij Visie '98 is bet belangrijk dat je met z'n allen op één lijn zit. Veranderingsprogramma voor Basisvoorzieningen. Landgraaf heeft daar vanaf eind vorig jaar als testbank aan meege werkt. Den Hollander: "Wij hadden op 1 juli het project Focus achter de rug en de formele kanteling, waarbij medewerkers in hun nieuwe functie werden benoemd. Voor andere segmenten op de bank waren er al projecten als Delta, voor Basisvoor zieningen was alles nog in ont wikkeling. We waren blij dat we, zij het in een testfase, aan de slag konden. De bank Landgraaf doorliep de analyse samen met de banken Hengelo en Gorinchem. Zodoende was het mogelijk de resultaten en de productiviteit van de banken aan elkaar te spiegelen. Per bank werden ook de kantoren onderling vergeleken. "Het succes van de actieplan nen hebben we voor een deel zelf in de hand", stelt Den Hollander. "Maar de bewer kelijkheid van ons werkgebied bijvoorbeeld niet. We zijn een zuiver particuliere bank, met lagere saldi op de rekeningen dan de gemiddelde Rabobank, en dus een relatief lagere ban caire productiviteit. En voor sommige onderdelen is het wachten op Rabobank Nederland. Zo zullen verbete ringen in de verhuisprocedure en in de systemen voor het openen van een betaal- of spaarrekening de verwerkings- productiviteit positief beïn vloeden. En de mogelijkheid om meer accurate en gerichte selecties te maken voor mailing-acties leidt tot een hogere respons en dus een stijging van de verkoop productiviteit." Mensen in beeld Visie '98 betekent ook nogal wat voor de medewerkers van Basisvoorzieningen. Duidelijk

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 4