Onderzoek naar computerstoring rond jaarwisseling afgerond /CM Management 3 De uitkomsten van het onder zoek moeten leiden tot een meerjarenafspraak over de verbetering van de energie- efficiency. In het convenant, dat in de zomer van dit jaar zou kunnen worden onderte kend, staat dat de banken en Economische Zaken zich geza menlijk gaan inzetten om in een periode van tien jaar een verbetering van de energie- efficiency te bereiken van ongeveer twintig tot dertig procent. Deze percentages vloeien voort uit de Vervolgnota Energiebesparing (1993), een onderdeel van het Nationaal Milieuplan. Voor de lokale banken heeft deze ontwikkeling een prettig bijkomend voordeel. Want banken, die een plan van aanpak opstellen om het ener gieverbruik te minimaliseren, kunnen geheel of gedeeltelijk worden vrijgesteld van de sinds 1 januari ingevoerde energieheffing. Het is overi gens nog maar de vraag of de Rabobank samen met de andere banken het convenant ondertekent. De kans is name lijk aanwezig dat de Rabobank een aparte overeen komst met Economische Zaken sluit. De reden hier voor is dat de Rabobank, in vergelijking met de andere deelnemende banken, over een vrij modern gebouwencom plex beschikt. Omdat deze gebouwen al vrij weinig energie verbruiken, is het terugdringen van dat verbruik met dertig procent een moei lijke opgave. De enquête zal wat dit betreft uitsluitsel geven. Inlichtingen: Meijer Energie- Milieumanagement 070-381 85 38 Management De organisatie is onvoldoende ingericht op taken die door lokale banken aan Rabobank Nederland zijn uitbesteed. Dat is de belangrijkste conclusie van het onderzoek naar de oorza ken van de computerstoring rond de jaarwisseling, waardoor duizenden klanten opeens geen geld meer konden opnemen. Inmiddels zijn er actiepunten geformuleerd die de kans op dit soort calamiteiten in de toekomst minimaliseren. Vlak voor de jaarwisseling kregen enkele duizenden klanten de schrik van hun leven. Door een programma- fout leken zij onverwacht over onvoldoende saldo te beschik ken. Rabobank Nederland gaf per circulaire aan dat er een onderzoek zou volgen. De resultaten hiervan zijn onlangs beschikbaar gekomen. Actie De oorzaak van de calamiteit was een foutief uitgevoerde eenvoudige programmawijzi ging. Deze was onvoldoende uitgetest en langs allerlei controles geslipt. Bovendien werden de procedures niet scherp genoeg nageleefd. Met het gevolg dat het Leningensysteem 430.000 incasso's teveel aanmaakte ten bedrage van een half miljard gulden. Het tegoed op vele betaal- en spaarrekeningen was hier niet tegen bestand. Uiteindelijk 5.400 klanten deden daardoor tevergeefs een beroep op de betaal- en/of geldautomaat. Het herstel werk nam vervolgens veel tijd in beslag en bleek niet alles op te kunnen lossen. De commu nicatie hieromtrent met de banken bleef onduidelijk. Het communiceren met de klanten kwam voor de banken onverwacht en riep vele nieuwe vragen op. Om de foutenkans, en de gevolgen van nu eenmaal niet geheel te voorkomen fouten, te minimaliseren zijn enkele actiepunten afgesproken. Deze actiepunten hebben betrekking op de wijzigings procedure van de programma tuur, de mate waarin geautomatiseerde systemen IP7Z03 moeilijkheden kunnen veroor zaken in andere geautoma tiseerde systemen, de inscha keling van een calamiteiten- overleg bij grote storingen en op de herstelmogelijkheden rond het betalingsverkeer. De diverse verantwoordelijken binnen Rabobank Nederland hebben inmiddels actie onder nomen. De belangrijkste eindconclusie van het onderzoek is dat de organisatie onvoldoende is ingericht op taken die door de lokale banken aan Rabobank Nederland zijn uitbesteed. Doordat de banken de com plete cliëntbediening niet langer zelf afwikkelen, kunnen zij ook de klanten niet langer afschermen van elders

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 3