Vooral kleine bedrijven telebankierders in spe Rabobank wil marktleider blijven Topverkopers Bedrijvenadviesgroep 17 Er zijn nu ruim 25.000 basispakketten Rabo Telebankieren aan kleine bedrijven verkocht. In de eerste drie maanden van dit jaar gingen er 4.000 de deur uit. Minder dan verwacht, want de doelstelling voor (96 ligt op 20.000 overeenkomsten. Maar de markt biedt nog voldoende kansen. Een verkenning. In de loop van het eerste kwartaal is de verkoop van basispakketten behoorlijk gedaald: van 1.800 in januari tot 1.050 in maart. Tijdens de zomer is de belangstelling voor elektronisch betalen sowieso minder en er zullen dus zeker extra activiteiten moeten worden ontwikkeld om het doel te halen. Dat lijkt mogelijk, want onderzoek laat zien dat er nog een flinke groep potentiële afnemers seri euze belangstelling heeft. De verwachting is dan ook dat er dit jaar toch nog minstens 16.000 pakketten worden ver kocht. Temeer omdat er een aantrekkelijk aanbod geldt in het kader van de actie "Besparen op bankkosten" (zie Rabo Weekblad nummer 7). De ondernemer die vóór 15 mei gaat Telebankieren, betaalt tot 1 oktober geen abonnementskosten. Bijna 350 banken tekenden in op deze actie en zo'n 190.000 mailingen met het actie aanbod vonden hun weg naar potentiële klanten. Maart: 431.000 opdrachten In de eerste drie maanden van (96 steeg het aantal rekenin gen-courant in Rabo Telebankieren met 6.000 tot 35.500. Het gemiddelde blijft op 1,4 rekening-courant per basispakket. In maart verzon den bedrijven ruim 431.000 betaalopdrachten via Rabo Telebankieren. Gemiddeld is dat twaalf opdrach ten per rekening. 50.000 kansen Uit recent onder zoek blijkt dat zeven van de tien bedrijven met minder dan twintig werkne mers over een of meer pc's beschikken. Meer dan 45% daarvan bankiert al elektronisch. Die bedrij ven zijn vooral te vinden in de sectoren transport, auto's, De meeste pakketten in de bedrijvenmarkt werden in het afgelopen kwartaal verkocht door deze Rabobanken. Typologie Naam Groei afzet eerste kwartaal Totale afzet per 1 april 7 Den Haag 59 166 6 Deurne 28 139 5 Bergen-Egmond-Schoorl 44 65 4 Asten 17 69 3 Zevenrode 15 61 2 Meerkerk 10 18 Gaat het om het per 1 april totaal aantal verkochte pakketten Rabo Telebankieren aan bedrijven, dan is dit de Top-6. 7 Amsterdam 331 6 Deurne 139 5 Westfriesland-Oost 168 4 Nederweert-Ospel-Leveroy 79 3 Opsterland-Oost 83 2 Helvoirt 50 bouw en groothandel. Relatief minder telebankierders opere ren in de categorieën detail- handel-food en zakelijke dienstverlening. Van de bedrijven die nog niet telebankieren, zegt 29% min of meer concrete plannen te hebben om er binnen een jaar mee te beginnen. Samen vormen zij een kleine 50.000 potentiële afnemers. Van hen is 30% klant van de Rabobank en evenzoveel bedrijven zijn dat bij ABN Amro. De meeste kansen liggen bij de bedrijven tot vijf werknemers. Qua branches bevinden de meeste potentiële klanten zich in de groothandel, detailhan del non-food en zakelijke dienstverlening. Van de bedrij ven met minder dan twintig

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 17