Rabobank eerste met lokaal treasurysysteem Handel in het snelle geld krijgt er extra dimensie bij Stappenpad introductie treasurysysteem 10 Relatiebeheer Van Stadskanaal tot Kloosterzande en van Den Helder tot Vaals: binnenkort kan iedere relatiebeheerder die dat wil, achter zijn bureau rente- en valutarisico's van klanten afdekken. Met de introductie van lokale treasurysystemen neemt de Rabobank niet alleen een forse voorsprong op concurrenten ABN-Amro en ING, de handel in het snelle geld heeft er ook een extra dimensie bij. In de tweede helft van dit jaar benadert de bank internationaal actieve klanten. Jan C. van der Laag (links): "Ik toets simpelweg de transactie in en informeer mijn klant direct over de koers. Alvorens full speed de boer op te gaan met dit in het Nederlandse bankwezen revo lutionaire systeem, heeft het segment Relatiebeheer het eerst uitvoerig getest bij zes pilotbanken. De resultaten stemmen tot tevredenheid, zo leert een gesprek met Rabobank Heerenveen, één van de zes. Jan C. van der Laag, hoofd Betalingsverkeer, werkt alweer enige tijd met het systeem. Toen hij met de proef begon heeft hij niet alleen alle bank medewerkers geïnformeerd, maar eveneens zijn klanten. En die blijken onder de indruk. Systeem biedt extra kansen "A la minute een transactie kunnen uitvoeren zonder tus senkomst van de centrale dealingroom, zonder tijd verlies wegens overbezette telefoonlijnen en zonder naar één of andere regionale vesti ging te moeten bellen, zoals bij de ABN-Amro en de ING wel het geval is. Dat zijn ijzer- sterke commerciële argumen ten, vooral omdat treasury een snelle handel is. Als ik een klant aan de lijn heb die bepaalde risico's wil afdekken, handel ik nu zelf. Bij beweeg lijke markten, als de telefoons van de dealingroom rood gloeiend staan, is dat een groot voordeel. Ik toets sim pelweg de transactie in en kan mijn klant direct informeren over de koers. En de marges bepaal ik zelf." Over dat laatste is Van der Laag zeer tevreden. "Het biedt'mij per transactie en per klant extra speelruimte. Ook die kan ik commercieel benutten." De enige domper op zijn vreugde is het ontbreken van actuele markt- en koersinfor- matie. "Die haal ik nu nog uit Reuters." Hij beschikt uitslui tend over het treasurysysteem, dat alleen koersinformatie geeft bij een transactie. Volgens Edwin Prevoo, samen met zijn collega Cecilia Tidström bij het segment Relatiebeheer verantwoorde lijk voor de realisatie van het project, is ook dat binnenkort verleden tijd. Het Treasury systeem bestaat in feite uit twee systemen: één voor trans acties en één voor informatie. Aan het informatiesysteem wordt momenteel de laatste hand gelegd. "Beide vullen Inschrijven voor de opleidingen, als eerste de gebruikers opleiding. Segment Relatiebeheer stelt planning op en informeert banken. Bank volgt gebruikersopleiding, krijgt het treasurysysteem, relevante werkinformatie en oefent twee weken. Bank volgt de commerciële opleiding. Marktbewerkingspakket wordt uitgereikt na de commer ciële opleiding. Ondersteunende materialen zijn in juni gereed. In de tweede helft van dit jaar volgen doelgroepacties.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 10