Hoe tevreden is uw klant? Wi 2 Management Kwaliteit van de dienstverlening, klanttevredenheid en rentabiliteit hebben alles met elkaar te maken. Het meten van de klanttevredenheid bijvoorbeeld geeft een indruk van de kwali teit van de dienstverlening. Hiervoor zijn (en worden) zowel voor de particuliere als voor de zakelijke markt instrumenten ontwikkeld. Voor elk segment gelden spe cifieke doelgroepen en aan dachtspunten. Dus kunt u ook opdracht geven voor ver schillende klanttevredenheids- metingen. Toch wordt naar gestreefd naar een samenhang tussen de diverse metingen qua inhoud en vorm. Daarvoor is een coördinatie punt nodig. De segmenten hebben die coördinatie belegd bij Rabofacet/Spectrum. Voor de uitvoering van het veldwerk wordt een extern marktonderzoekbureau inge schakeld. U kunt Rabofacet/ Spectrum opdracht geven het door u gewenste klant- tevredenheidsonderzoek uit te voeren. Voor Basisvoorzieningen en Zakelijke Relaties kunnen de meetinstrumenten al worden ingezet. Klanttevredenheid Finandële Advisering Voor het segment Financiële Advisering is het meetinstru ment momenteel in ontwikke ling. Dit voorjaar wordt het getest bij lokale banken. De verwachting is dat de definitieve versie vóór de zomer beschikbaar is. Dit meetinstrument is vooral gericht op een evaluatie van het laatste contact tussen de klant en de financieel adviseur. Klanttevredenheid Basisvoorzieningen De resultaten van het onder zoek Klanttevredenheid Basisvoorzieningen zijn input voor het Spiegelproces. Dit is een diagnose-instrument dat op lokaal bankniveau inzicht geeft in de huidige positie van het segment Basisvoorzieningen en de richting aangeeft voor acties die leiden tot een verbe tering van het commercieel resultaat. De Klanttevredenheidsmeter vormt de kern en de basis voor de totale klanttevreden heid in de particulierenmarkt. De gemeten klanttevreden heid is de rode draad voor alle verdere activiteiten van de bank. Het onderzoek vindt plaats in het werkgebied van een Rabobankkantoor. Er wordt uit het klantenbestand een willekeurige steekproef getrokken van vijfhonderd klanten. Deze klanten krijgen een schriftelijke enquête voor gelegd waarin de PSD-formule is verwerkt. De netto respons is circa tweehonderd enquêtes. De uit de enquête verkregen gegevens komen in een rapport met als kern een grafi sche presentatie in kleur van de Rabobank Klanttevreden- heids-index. De kracht van de presentatie is het compacte karakter in staafdiagrammen en rapportcijfers. De rappor tage ontleent zijn waarde onder meer aan de bench- marking met de beste scores van andere Rabobank- kantoren. In de rapportage worden over drie domeinen (het laatste bezoek van de klant, het kantoor en de geld automaat) ruim veertig aspec ten beoordeeld. Dat geeft concrete aanknopingspunten voor aanpassing en eventuele veranderingen. Tevreden klanten komen terug Klanttevredenheid zakelijke relaties In de zakelijke markt vindt het klanttevredenheidsonderzoek plaats onder een steekproef van de bedrijfsrelaties. Deze relaties zijn te onder scheiden in: Agrarische sector, Handel, industrie en com merciële dienstverlening Non-profit sector verdeeld over de segmenten: Financiële Advisering, Bedrijvenadviesgroep en Relatiebeheer. Als u een onderscheid maakt naar verschillende 'bedrijven- kantoren' kunnen meerdere steekproeven worden getrok ken. Per steekproef ontvangen vijfhonderd klanten van uw bank een aankondigingsbrief over de mogelijke deelname aan het onderzoek. De vragen lijst wordt aansluitend telefo nisch afgenomen totdat twee honderd vraaggesprekken succesvol zijn afgerond. Het onderzoek wordt telefo nisch uitgevoerd vanwege de hogere respons (40 a 50 versus 15 a 20 bij schrifte lijk onderzoek in de bedrijven- markt). De enquête bestaat, naast een aantal algemene vragen over de aard van het bedrijf, uit drie blokken vragen over de beoordeling van: de relatiebeheerder en de bedrijvenadviseur; de dienstverlening op het vlak van de verschillende produkten en diensten; het kantoor. In de rapportage komen deze aspecten ruimschoots aan de orde. Door tevredenheids scores op onderdelen te con fronteren met de toegekende belangrijkheid op die aspec ten, ontstaat een matrix waaruit wenselijke acties of aandachtspunten naar voren komen. Doorlooptijd De doorlooptijd van elk van de onderzoeken is vanaf het moment van opdrachtverle ning acht weken. De onder zoeken kunnen afzonderlijk maar ook parallel worden uit gevoerd. Van groot belang bij

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 2