Rabobank verhevigt offensief In de media Internationale dienstverlening Activiteiten internationale dienstverlening Relatiebeheer I 75 Franchising is samenwerking, .aat dat nu net onze sterkste kant zijn. De wereld wordt allengs kleiner. Afstanden tellen nauwelijks nog en het internationaal zaken doen is stevig in opmars. Voor de Rabobank alle reden om het offensief in de markt van de internationale diensten verder op te voeren. Met drie Infomiddagen Internationaal is daar voor onlangs de opmaat gegeven. En, om in muzikale termen te blijven, de bank is allerminst van plan dat pianissimo te doen maar kiest voor de luider variant: fortissimo. Een toonaangevende interna tionale dienstverlener. Dat is wat de bank wil zijn en in feite ook is. De afgelopen periode timmerde ze aan de weg met de sterk concurre rende Eurobetaling. Ook introduceerde ze -als eerste en tot dusver enige de handelsrisicomanager, een geavanceerd expertsysteem waarmee binnen de kortst mogelijke keren allerlei han delsrisico's boven water te halen zijn. En daarmee is het eind van de vernieuwing nog niet in zicht. Binnenkort komt de Rabobank met auto- dealing, als tegenhanger van de regionale dealingrooms van ABN-Amro en ING. Volop kansen Ondanks de wapenfeiten, het uitgebreide netwerk over de hele wereld en de groei van het buitenlands betalingsver keer, kampt de Rabobank in het Midden- en Kleinbedrijf echter nog steeds met een aan zienlijke imago achterstand. Van alle zakelijke klanten die zeggen dat de Rabobank hun primaire bank is, ziet maar 36 procent de bank daadwer kelijk als internationaal actief. Ter vergelijking: bij de ABN- Amro is dat 70 procent, en bij ING 60 procent. In het Midden en Kleinbedrijf doet 40 procent van de onder nemers zaken over de grenzen. Van de zakelijke Rabo-relaties in deze sector is dat minder, namelijk 35 procent, terwijl 28 procent van alle zakelijke klanten daadwerkelijk inter nationale diensten afneemt. Een fors percentage heeft dus hun -veelal groeiende- buiten landse bankzaken onderge bracht bij de concurrent. Deze cijfers geven aan, dat er volop kansen liggen, vooral omdat ongeveer de helft van de Nederlandse bedrijven im- en exporteert. Saillante details zijn dat bijna 90 procent van al deze activiteiten zich afspelen op de Europese markt en dat de groothandel met 45 procent en de industrie met 30 procent het leeuwedeel voor hun rekening nemen. Naarmate een bedrijf groeit, nemen de buitenlandactivitei ten toe. Niet meer, maar gerichter Voor de honderdachtentwin tig banken die op de Info middagen waren, zijn de doel stellingen wel duidelijk. dm-actie Eurobetaling april/mei bestellen Handelsrisicomanager reeds in gang gezet (Rabo Weekblad 8) invoering autodealing vanaf mei Deze week twee verschillende advertenties. De ene is gericht op de star- tersmarkt en staat in Elsevier. De andere is bestemd voor franchisenemers en verschijnt in het blad Franchise. Het doel: vergroten van de naamsbekendheid van de Rabobank.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 15