Klantenbinders voor winkeliers èn bank: Loko's Praktijkproef met lokaal loyaliteitsprogramma 18 Bedrijvenadviesgroep De Rabobank werkt aan een loyaliteitsprogramma voor lokale winkeliers: het Loko Spaarprogramma. Een nieuwe ontwikkeling die vanaf half mei bij de banken Nijkerk en Vecht en Plassengebied wordt getest. Afhankelijk van de resultaten kan het Spaarprogramma komend najaar ook in andere plaatsen van start gaan. Going Loko: de stand van zaken. Winkeliers maken moeilijke tijden door. Klantenbinding is een middel in de strijd om het bestaan geworden. Grootwinkelbedrijven doen er al volop aan, en heel profes sioneel. De kleinschaligheid van veel plaatselijke winke liers maakt zo'n aanpak voor hen echter moeilijk en duur. Het Loko Spaarprogramma kan daar verandering in brengen en de omzetten een duw in de goede richting geven. Loko staat dan ook voor lokaal kopen: het bevor deren van aankopen bij plaat selijke winkeliers. Hoe werkt het? Klanten en niet-klanten verzamelen punten (Loko's) door produc ten te kopen bij winkeliers in hun woonplaats. De winke liers geven de consument punten ter waarde van een bepaald percentage van de aankopen. Consumenten krijgen een speciaal magneet pasje, de Loko Card, zodat de gespaarde punten automatisch op naam worden bijgeschre ven. Heeft een consument voor 25 Loko's gespaard, dan krijgt hij bericht dat hij een waardebon van dat bedrag kan ophalen bij de plaatselijke Rabobank. Die bon kan hij besteden bij de deelnemende winkeliers in die bewuste plaats. Zij kunnen de bonnen weer verzilveren bij de Rabobank. Een consument die zo'n 100 per week met Loko's koopt, heeft na onge veer vier maanden een waar debon gespaard. Relaties ondersteunen Met het Loko Spaarprogram ma onderscheidt de Rabobank -marktleider bij de toonbank- bedrijven- zich opvallend in de markt en bindt zij lokale winkeliers sterker aan zich. Het past bij de worteling in de Subsidie De Rabobank Vecht en Plassengebied vroeg via de winke liersvereniging zo'n 140 ondernemers uit Loenen en Breukelen kennis te maken met het Spaarprogramma. "Ongeveer negentig gaven er acte de presence", zegt Ruud van der Vliet, hoofd Bedrijven van de bank. Na een uitleg door vertegenwoordigers van de bank en Rabobank Nederland gaf een panel de winkeliers antwoord op hun vragen. Zij wilden vooral meer weten van de techniek. De eenvoud van het programma sprak aan. Een pijnpunt bleken de kosten. Die variëren van 0,2% tot zo'n 2% van de omzet, vooral afhankelijk van het aantal Loko's dat een winkelier weggeeft. Van der Vliet: "Maar het belangrijkste probleem vormden de betaalautomaten. Een aantal onder nemers heeft daar nog een financiering voor lopen. Omdat ze voor het Spaarprogramma een nieuw apparaat moeten huren of kopen, komen ze even met dubbele lasten te zitten. Gelukkig hebben we met veel praten heel wat ondernemers over de streep kunnen trekken. Omdat het om een proef gaat, ontvangen ze een subsidie op de appara tuur. Dat, plus het feit dat ze ter voorbereiding op de komst van de Chipknip toch nieuwe apparatuur ontvangen, heeft ons wel geholpen." De gepresenteerde promotiematerialen - advertenties, affiches, stickers, folders, raamstrook en cards - onder het motto 'Altijd voordeel in de buurt' vielen bij de onderne mers in de smaak. "Tot nu toe doen zo'n 55 winkeliers mee aan de praktijkproef", zegt Van der Vliet, "En dat is toch mooi zo'n veertig procent." Heidi van Woudenberg, projectmanager Bedrijvenadviesgroep: "Met het Loko Spaarprogramma kan de plaatselijke Rabobank zich op een positieve manier profileren bij plaatselijke winkeliers.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 18