Het maatwerk van H.P. Verbist Contactpersonen Verbist Relatiebeheer I 13 Stel dat vandaag de woningcorporatie in uw werkgebied aan de balie verschijnt en onderhands een groot bedrag wil lenen met een lange looptijd en een vaste rente. Of het bejaardenhuis breidt uit en wil hetzelfde. Beide kunnen het geld -vanwege hun bijzondere wensen- niet lenen op de bancaire markt, maar zullen een onderhandse lening af moeten sluiten op de kapitaalmarkt. Waar kunt u dan binnen de Rabobankorganisatie terecht? Directeuren Colin Fraser (l) en Ron Kuijff (r) van H.P. Verbist, een onderdeel van het directoraat Financiële markten. "Om kort te gaan, bij H.P. Verbist," zegt directeur Colin Fraser van deze tot dusver nog wat onbekende loot aan de Rabo-stam. "Verbist bemiddelt namelijk tussen geldvragers en geldgevers, zoals pensioen fondsen en verzekeraars." Dat is niet zo eenvoudig als het lijkt, volgens Fraser. "De materie is complex, in veel gevallen -zoals bij die woningcorporatie- gaat het om nieuwbouw en moet er aan allerlei overheidsverplich tingen worden voldaan. Wat wenst de garantievers- trekkende overheid en wat wil de geldgever? Zie maar eens alle haken en ogen die er aan zo'n lening zitten, boven tafel te krijgen en vervolgens ook nog in korte tijd een geschikte tegenpartij te vinden. Dat vereist kennis van de tamelijk gesloten, kleine wereld van de onderhandse geldmarkt, veel kennis van de materie èn snel handelen." Zo'n 120 banken schakelen Verbist regelmatig in. Dringen aan de poort Fraser vertelt dat het beperkte aantal geldverstrekkers op Colin Fraser, algemeen directeur 030 - 216 13 63 Ron Kuijff, commer cieel directeur 030 -216 97 53 Victor van den Heuvel 030 - 216 98 34 de onderhandse markt -door- gaans zijn er maar zo'n acht- vrijwel altijd in zee gaat met de eerste de beste die zich meldt. "De geldvrager gaat meestal niet over één nacht ijs. Hij klopt gegarandeerd ook bij de concurrentie aan. Zijn zij toevallig iets eerder met hun aanvraag in de markt, dan kan de lokale bank -en wij natuurlijk ook- het wel schudden. Het is een snelle handel in een hectische markt en bij de poort van de paar geldverstrekkers die er zijn, is het dringen. Iedereen gaat daar namelijk naar toe. Nu heeft de Rabobank -en Verbist- als bemiddelaar tussen partijen een heel goede naam, onder meer dankzij de triple A status van de bank. In sommige gevallen heeft een geldverstrekker daarom voor keur voor de Rabobank. Dat gaat echter lang niet altijd op. Vaak is het gewoon 'wie het eerst komt, het eerst maalt'. Als er geen geschikte geldgever te vinden is, kan Verbist in sommige gevallen gebruik maken van de 'eigen boeken' van de bank. Rabobank Nederland verstrekt dan voor korte tijd de lening, die wordt door verkocht zodra zich een goede mogelijkheid op de markt voordoet." Meer dan bemiddeling alleen Verbist houdt zich primair bezig met het bemiddelen bij onderhandse leningen. Daar houdt het echter niet mee op. Het bedrijf adviseert ook hoe de renterisico's van dergelijke leningen het beste kunnen worden ondervangen en zet daarvoor het hele scala aan moderne instrumenten in, zoals opties, future rate agree- ments en swaps. Nieuw transactiesysteem Alle activiteiten van het bedrijf verlopen via de front office en de backoffice. De eerste is de schakel tussen geldvragers en geldverstrek kers, de tweede begeleidt alle transacties van begin tot eind. Om dat in goede banen te leiden, is vorig jaar een nieuw geautomatiseerd systeem ont wikkeld, het Bemiddelings Advies Systeem, oftewel BAS. "Dat was ook hard nodig," aldus Fraser. "Het vorige systeem was verouderd. Daardoor, en door de organi satieveranderingen, kregen we nogal wat klachten van banken en klanten. Ik ben ervan overtuigd dat die nu grotendeels tot het verleden behoren. De nieuwe organisatie

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 13