Nieuwe advertentie Woningcorporaties In de media 14 I Relatiebeheer Hornman vertelt dat hij meestal een afwachtende houding aanneemt. "Hij ban kiert al ergens anders, is daar ook niet ontevreden over. Tijdens het eerste bezoek stel ik de Rabobankorganisatie voor, inclusief alle dochters. Ik leg hem uit dat ik account manager ben voor alle par tijen. Als hij dus zaken doet met de Rabobank, doet hij dat met één persoon. Voor een verzekering hoeft hij niet iemand anders binnen de bank te benaderen. Uiteraard vraag ik hem ook of hij wat wil ver tellen over zijn eigen bedrijf. Ondernemers stellen dat op prijs. Ze hebben vaak het bedrijf zelf opgebouwd en zijn er -terecht- trots op. Bovendien heb je die informatie nodig om te achterhalen welke mogelijkheden er liggen voor onze organisatie." Aanknopingspunten Hornman denkt tijdens dit gesprek -net als bij het eerste telefonische contact- vooral in aanknopingspunten. "Als hij bijvoorbeeld structureel over- liquide is en daarvoor een pas sende oplossing zoekt, kunnen wij een offerte uitbrengen. Of als hij een wagenpark heeft, inventariseer ik of ik de dienstverlening van De Lage Landen kan introduceren." In veel gevallen resulteert dat erin, dat de ondernemer over stag gaat voor een aantal rela tief eenvoudige produkten. "Juist die produkten zijn een prima middel om in te breken in zijn bestaande relatie met onze concurrent. Een financie ring overnemen vereist een vertrouwensrelatie. Klein beginnen Een ondernemer zal hier in beginsel niet snel toe beslui ten, tenzij de verstandhouding met zijn bankier niet optimaal is. Door te beginnen met een voudige produkten, tonen we wat we kunnen, zonder zijn relatie met onze concurrent aan te tasten." Respect en geduld is dan ook een wezenlijk onderdeel van de manier waarop Hornman en haar collega's de acquisitie ter hand nemen. "Wat je beslist niet moet doen," zegt Hornman, "is je negatief uitla ten over de Rabobank of over de bank waar hij nu zaken mee doet. Gemeende belang stelling en een positieve bena dering werken veel beter, zeker als lange termijninveste ring. De sterke punten van de bank noemen, het internatio nale netwerk, uitleggen wat de voordelen van de coöperatie zijn, de triple-A status noemen. Dat schept vertrouwen." gebeurt niet van de ene op de andere dag. Dat kost tijd en aandacht." Terugkomen op toezeggingen "Toezeggingen honoreren we altijd. Niet drie weken later, maar zo snel mogelijk. Na een paar weken nemen we zelf contact op." Het is een aanpak die vruchten afwerpt. Hornman en haar collega's haalden in zes maanden vijf tien nieuwe klanten binnen, die daarvoor bij de concurrent bankierden. "Het is vooral people's business," stelt Hornman. "Belangrijk is dat je overtuigd bent van jezelf, vertrouwen hebt in de Rabo bankorganisatie en er trots op bent. Bij ondernemers hebben we de naam betrouwbare partners te zijn, we hebben een prima organisatie en goede produkten. Er is dus niets wat ons in de weg staat, actief nieuwe klanten te werven." Het is volgens haar ook niet nodig om tot in de finesses alles van elk product van de Rabobank en van de concur rent te weten. "Onze kennis van de diverse diensten is vrij breed, maar wij hebben op elke vraag niet direct een ant woord. Dat is geen probleem, details kunnen worden uitge zocht. Als het verhaal wat je vertelt, maar sterk genoeg is om aandacht te krijgen. Daarvoor is uiteraard een bepaalde kennis nodig van de diverse producten en van je eigen sterke en zwakke punten en die van de concurrent." Ze is van mening dat de aan houder wint. "Het opbouwen van een vertrouwensrelatie Inlichtingen: Segment Relatiebeheer 040-217 77 00 Relatiebeheer Om de Rabobank nadrukke lijker te profileren bij woning corporaties, verschijnt deze week voor het eerst een nieuwe advertentie in Ng- magazine, het wekelijks nieuwsblad van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Lokale banken met woning corporaties in hun werk gebied, ontvangen hierover binnenkort meer informatie. Starters Voor startende ondernemers verschijnt in de Starterskrant een speciale advertentie. Alle Kamers van Koophandel verspreiden deze krant aan beginnende ondernemers. De krant ligt ook bij de kantoren van het Centraal Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 14