Tweede emissie KPN gaf stevige impuls aan beleggen 8 Eigen Huis dat het mogelijk is de maand lasten met 300 te verlagen. Een oplettende klant kan echter een aantal zaken con stateren die helemaal niet zo voordelig zijn. Enkele voorbeelden: de loop tijd, die bijvoorbeeld nog 21 jaar was, kan weer naar 40 jaar zijn omgezet, de over- sluitkosten bedragen enkele duizenden guldens, de rente staat voor de eerste drie jaar vast en de 'oude'-regime spaarrekening is afgekocht waardoor de klant binnen een nieuwe regeling valt. Toch is een groot aantal klanten gevoelig voor de aan biedingen van makelaars en tussenpersonen. De oorzaak hiervan moet worden gezocht in de zeer actieve en agressieve verkoopmethoden van deze intermediairs. Ben van der Lem, directeur Commerciële Zaken te Rotterdam, weet daar alles van. "In Rotterdam gaan de makelaars 's avonds de straat op. Ze bellen overal aan en vragen of ze mogen binnenkomen voor een gesprek. Een klant, waarmee wij niet zo'n goede band hebben, staat dan zeer open voor andere aanbiedingen. De makelaar zal met die klant naar een andere bank gaan, omdat wij geen provisie geven bij tussentijdse omzettingen. Dat betekent dus een klant minder. Per maand bekijken we het aantal royementen. En de conclusie is dat het aantal aangevraagde royemen ten gestaag toeneemt." Rotterdam probeert dit nu te voorkomen. "We moeten vooral de relatie met onze bestaande klanten verbete ren", vertelt Van der Lem. "Een klant die tevreden is over zijn bank zal niet zo snel voor een andere mogelijkheid kiezen. We denken erover om onze klanten aan te schrijven. Bij die brief zal ook een coupon worden bijgesloten. Daarmee kan een gratis advies- gesprek worden aangevraagd. Op die manier proberen we de achterdeur, waardoor de tus senpersoon onze klant probeert te benaderen, te sluiten." Inlichtingen: Segment Eigen Huis 040-217 7691 Financiële Advisering Oktober vorig jaar was op beleggingsgebied een drukke, maar goede maand. De Rabobank introduceerde met de Robeco Groep de succesvolle Groencertificaten. Daarnaast vond de vervroegde uitgifte plaats van de tweede emissie KPN. Er werden 100 miljoen aandelen KPN uitgegeven, waarvan ruim de helft aan particuliere beleggers. De emissie overtrof de eerste zowel in omvang als in aantal en gaf een stevige impuls aan het beleggen. Onlangs werd bekend hoe banken denken over de coördinatie en onder- steuning bij deze emissie. De uitgifte van de emissie werd gecoördineerd door IRIS, in samenwerking met het Effecten Order en Bewaarbedrijf (OBB) en de Rabo Effectenbank. Banken hadden diverse infor matiebronnen ter beschikking, waarvan vooral de handlei ding tweede emissie KPN en EFTEL werden gewaardeerd. Men kon zich inschrijven voor een centrale mailing. Daarmee zijn verschillende doelgroepen benaderd, waaronder die welke door de banken het belangrijkst werden gevonden: de inschrijvers op de eerste emissie, aandeelhouders KPN en Rogiro-rekeninghouders met een belegd vermogen vanaf 50.000. De special Ups and Downs die klanten met de mailing ontvingen, vonden de banken een waar devolle toevoeging. Profilering De banken waren ook te spreken over het beleid van de Staat en het syndicaat. De cen trale toewijzing, waarbij elke particuliere inschrijving tot 100 aandelen werd voldaan, vond men goed. Dit gold ook voor de 2,50 korting per aandeel voor particulieren (over de eerste 100 aandelen). Bij de eerste emissie was daar kritiek op, nu waren de meeste banken enthousiast. Men zag dat de meeste particuliere beleggers de aandelen als een serieuze belegging beschou wen en niet als korte termijn winstpakker. Veel banken vonden wel dat de Rabobank zich duidelijker had moeten profileren als lid van het syndicaat. Het feit dat de bank joint leadmanager was, kwam te weinig naar voren. "MAAR- DiE. INFORMATIE. OVER HE.T AANDEE4—- KUN JZ- OüK. (3EWOOM 01) 0^ BANK- K-lRycJ-fc>J Veel nieuwe beleggers Van de Nederlandse particu lieren die zich inschreven, ging een op de vijf naar de Rabobank. Zij namen 16,3 466 miljoen) van het totaal ingelegde vermogen voor hun rekening. Door de emissie heeft ruim 90% van de banken nieuwe beleggers weten te werven. Er werd een groot aantal nieuwe depots geopend. Zo'n 80% van het ingelegde geld 370 miljoen gulden) was nieuw belegd vermogen voor de bank. De overige bedragen werden vrijgemaakt door de verkoop uit depot of Rogiro. Het grootste deel van de investeringen in KPN-aan- delen kwam van spaarrekenin gen. Toch is volgens de banken zo'n 65 miljoen van buiten de Rabobank en dus nieuw geld. In totaal ontvingen de banken 3,8 miljoen provisie. Inlichtingen: IRIS Infolijn 010-2241414

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 8