Uitstroom effectenklanten sterk verminderd Meeste klanten vragen advies Sterke punten Rabobank Beleggingsdienstverlening Eigen Huis 7 De bedoeling is, dat de kijkers door deze programma's worden geattendeerd op de Infodag Wonen. De cyclus start 17 maart met het pro gramma TV-Woonmagazine, waarin de kijker op locatie gemaakte opnamen van een hypotheekadviseur en zijn klant krijgt voorgeschoteld. Op 24 maart gaat de inbreng van de Rabobank in het Veronica-programma over een zogenoemde doorstromer. Tijdens de uitzendingen krijgen de kijkers tips die van belang zijn bij het sluiten van een hypotheek of een verzeke ring. Uiteraard wordt de kijker gewezen op het feit dat de Rabobank zaterdag 30 maart haar deuren opent. Ook één dag voor de Infodag Wonen krijgt de kijker deze boodschap. Want op 29 maart is Joost Huvenaars te gast bij Koffietijd! Hij zal tijdens het beantwoorden van vragen van de kijkers vooral de nadruk leggen op het marktleider schap van de Rabobank. Daarnaast roept hij, bij wijze van weekend-tip, de kijkers op de Infodag Wonen te bezoeken. Kijkcijfers Voor een optreden in TV- Woonmagazine is gekozen, omdat de doelgroep van dit programma nauw aansluit bij de groep die de Rabobank op haar Infodag Wonen wil ont vangen: hoog-opgeleide twee verdieners en startende gezin- Presentatrice judith de Klijn. nen. TV-Woonmagazine trekt wekelijks zo'n half miljoen kijkers. Koffietijd! heeft hogere kijkcijfers, maar scoort vooral goed onder het wat oudere deel van de bevolking. Behalve non-spot advertising boort de Rabobank nog twee nieuwe manieren van adverte ren aan. Zo krijgen alle tele- bankierders op de infopagina een uitnodiging voor de Info dag Wonen te zien. Gebruikers van Internet kunnen via de Rabo Homepage ook informatie over de open zaterdag ontvangen. Onder de pagina's 'Wat is nieuw?' en 'Infodag Wonen' vindt de internet-surfer een aankondi ging voor de Infodag Wonen omlijst door twee plaatjes en een stukje tekst. Inlichtingen: Segment Eigen Huis 040-217 7691 Financiële Advisering De Rabobank Orderlijn, in het leven geroepen om de uitstroom van effectenklanten naar goedkope discountbrokers te stoppen, werpt vruchten af. Vier weken na de introductie is die uitstroom, vergeleken met de maanden ervoor, sterk verminderd. Het merendeel van de klanten -zo'n 80 procent- wil overigens gewoon een advies. Klanten hebben in de korte tijd van het bestaan massaal de weg weten te vinden naar de Rabobank Orderlijn. In februari is 11 procent van de optie-orders via dit kanaal uitgevoerd, en 15 procent van de effectenorders. Hiervan was driekwart kleiner dan 10.000. Verwacht wordt, dat zo'n 20 procent van de bestaande klanten bij voorkeur op deze manier in effecten handelt. Meer dan concurrent "Die 20 procent krijgt bij de Rabobank niet hetzelfde als bij de concurrent, maar meer," aldus Productmanager Ben Elswijk van IRIS. "Labouchère, SNS en de Postbank hebben geen van alle een researchaf deling, zoals de Rabobank. Hun klanten kunnen uitslui tend telefonisch een order opgeven, terwijl klanten van de Rabobank kunnen kiezen tussen de orderlijn, of rugge spraak houden met hun beleg gingsadviseur." De laatste is en blijft dan ook de spil in de beleggingsdienst verlening. "Het merendeel van de beleggers -80 procent- blijkt gewoon een advies te willen voordat ze een order plaatsen. Zij betalen daarvoor het gewone tarief. De Rabo bank Orderlijn is bestemd Adviesmogelijkheid en orderlijn bieden 'elk wat wils'. Klant kan bij iedere transactie bewust kiezen voor persoonlijk advies of orderlijn. Snelle orderafhandeling, zowel via beleggingsadviseur als via orderlijn. Snelle terugmelding van opdrachten bij persoonlijk advies en orderlijn. Vergelijkbare tarieven als concurrent. voor die klanten, die per se, zonder advies en voor een lager tarief, willen beleggen. Zouden we hen die mogelijk- dik in dat ze uiteindelijk naar een discountbroker stappen." Wie een order via de Rabo bank Orderlijn plaatst, betaalt heid niet bieden, dan zit het er fors minder provisie op aan-

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 7