Klant wil ondernemende bank Uit de Marketinggroep Relatiebeheer 14 Relatiebeheer Relatiebeheerders zouden zich vooral goed in het bedrijf van hun klanten en in hun eigen organisatie moeten verdiepen. Dat vinden grote relaties van lokale banken. Tijdens - wat een arenadiscussie is genoemd - kregen acht zakelijke klanten de gelegenheid te vertellen wat ze vinden van relatiebeheer. Het leverde interessante gesprekstof op. Het antwoord van lokale banken en Rabobank Nederland op de twee meest in het oog springende statements. In de arena zakelijke relaties van lokale banken. Toeschouwers zijn Relatiebeheerders die deelnemen aan de Marketinggroep Relatiebeheer. Volgens de acht om de tafel kent de ideale Relatiebeheerder het bedrijf van de klant van haver tot gort. Hij weet wat er speelt, denkt verder dan vandaag, morgen of overmor gen, en is daardoor in staat te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen bij zijn klant. Ook vinden ze dat de Relatie beheerder te weinig de weg weet binnen zijn eigen organi satie. Goed relatiebeheer impliceert volgens hen onder meer dat andere afdelingen van de lokale bank op de hoogte zijn van wat er met het bedrijf is afgesproken, en dat de Relatiebeheerder weet wat Rabobank Nederland wel en niet kan. Ze verwachten een actieve benadering en maat werkadvies. Eén van de acht vatte het kort en bondig samen als: "Een Relatiebeheerder is ondernemer met de onderne mers." Breder perspectief Voor Bé Puister, hoofd Commerciële Zaken Bedrijven bij Rabobank Hoogeveen, is dit niet nieuw. Hij vindt het belangrijk de klant en zijn bedrijf in een breder perspec tief te plaatsen dan alleen als bankrelatie. "Voor ons is dat één van de voornaamste reden om veel aandacht te schenken aan relatiemarketing. In het informele circuit hoor je veel meer dan bij een bedrijfsbe zoek," aldus Puister. Ook organisatorisch heeft de bank Hoogeveen een aantal maatregelen getroffen om te zorgen dat de klant een breed georiënteerd maatwerkadvies krijgt. "Iedere maandagoch tend zitten Relatiebeheerders, Beleggingsadviseurs en Assurantie-adviseurs om de tafel om alle bezoeken van de week ervoor te evalueren, en die van de komende week te bespreken. Ieder klantgesprek wordt vastgelegd in een gespreksnotitie. Vaste onder werpen zijn: financieringen, beleggingen, verzekeringen en betalingsverkeer. Aan het eind informeert de Relatiebeheerder steevast wat de klant van de kwaliteit van dienstverlening vindt." Puister is van mening dat omgaan met klanten geen eenmalige gebeurtenis is, maar een continuproces. Op dezelfde manier bekijkt hij marktbewerkingsacties. "Die vormen de bouwstenen in het grote geheel." Kennis van de eigen organisatie Naast goed inzicht in hun bedrijf, verwachten zakelijke klanten dat de Relatiebeheerder de Rabobankorganisatie uit en te na kent. Ze vinden dat ze te vaak van het kastje naar de muur worden gestuurd of een onbevredigend antwoord krijgen op vragen. Volgens Klaas Jan Dijkstra, Relatiebeheerder bij Rabobank Noordoostpolder en evenals Puister lid van de Marketing groep Relatiebeheer, hangt dat samen met een aantal zaken waarop de Relatiebeheerder maar ten dele invloed kan uit oefenen. "Oude rotten in het vak weten de weg binnen de organisatie heel goed, zeker als het om een gangbare vraagstelling gaat. Dat mag je ook van ze verwachten, evenals voldoende kennis van de klant en zijn bedrijf. Is de vraagstelling echter niet zo duidelijk, of totaal nieuw, dan is het wel eens een probleem de juiste persoon bij Rabo bank Nederland te vinden." Hans Strijbosch, hoofd Markt bewerking en Verkooponder steuning bij het Segment Relatiebeheer erkent dat dit een probleem is. Hij zegt hier over: "Rabobank Nederland heeft de taak ervoor te zorgen dat de Relatiebeheerder niet in

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 14