Proef Flexibele Beloning verlengd 'Toekomst met Effect'geprolongeerd Banken kunnen zich aanmelden Woensdag 3 april opnieuw grote bijeenkomst Eigen Huis 9 Binnenkort gaat bij het segment Eigen Huis de tweede proef Flexibele Beloning van start. Het gaat hier om een verlenging van het eerste experiment, dat op 1 april 1995 bij vijf lokale banken begon. Toen kwamen enkel de hypotheekadviseurs in aanmerking voor een flexibele beloning. Tijdens de verlengde proef krijgen ook de medewerkers Commerciële Binnendienst deze kans. De basis van het beloningssys teem is dat de beoordelings toeslag van maximaal 15% komt te vervallen en wordt yervangen door een flexibel deel. Dit deel wordt op een objectieve en eenduidige manier gekoppeld aan de gele verde prestatie. De grootte van het flexibele gedeelte wordt bepaald door het aantal verkochte hypotheken en ver zekeringen. De hypotheekad viseurs krijgen een vast bedrag per verkocht product. Dat bedrag wordt maandelijks uitgekeerd. "Financieel aantrekkelijk", zegt hypotheekadviseur Bart van den Oord van Rabobank Tilburg. "Het werkt stimule rend. Ik merk dat ik sneller geneigd ben tot het plegen van een 'follow-up'-telefoontje. En een ander voordeel van het systeem is dat de uitgebrachte offertes nu dagelijks worden geregistreerd." Van den Oord vindt het nieuwe beloningssys teem dan ook motiverend en passend in de tijdsgeest. "Iedereen wordt gelijk beloond. Het huidige subjectieve beoordelingssysteem, waarbij iemand die meer ervaring heeft ook meer geld krijgt, is verleden tijd." Project Prestatiesturing De positieve bevindingen van de proefbanken hebben er mede toe geleid dat dit jaar een nieuw project wordt gestart: 'Prestatiesturing'. Het doel van dit project is het opzetten van een beloningssys teem voor alle functies binnen de lokale bank. Voor 1996 geldt dat er voor diverse seg menten proeven worden gestart. In nauw overleg met de CAAR wordt vervolgens naar een eindvoorstel toegewerkt. Voor het segment Eigen Huis betekent dit dat de huidige proef in gewijzigde vorm wordt verlengd. Zo komt er een uitbreiding naar de Commerciële Binnendienst en is er de mogelijkheid tot groepsbeloning van de hypo theekadviseurs. Voor alle functionarissen geldt dat het huidige, vaste salaris van functieschaal en -jaar wordt behouden en het variabele onderdeel van maximaal 15% wordt vervangen door flexi bele beloning. Ook zal tijdens het experiment worden gekeken naar de wijze waarop de lokale banken de proef Flexibele Beloning optimaal kunnen inrichten. Inlichtingen: Segment Eigen Huis 040-217 73 96 Financiële Advisering Een forse daling van het marktaandeel en een aanzienlijke afname van het bewaard vermogen waren eind oktober '94 goede redenen om de barricaden van beleggingsland te beklimmen. Tijdens een inspirerende bijeenkomst onder bezielend voorzitterschap van Koos Postema werd het startsein gegeven voor de campagne 'Toekomst met Effect'. Ruim anderhalf jaar later is het tijd om de balans op te maken. Dat gebeurt, net als vorige keer, in de Beurs van Berlage. Ook Koos Postema is er, opnieuw als dagvoorzitter. Voor wie er toen niet bij was, nog even kort het verloop van de campagne. 'Toekomst met Effect' werd geïntroduceerd om het tij te keren en het marktaandeel van de Rabo bank in het bewaard vermo gen van particulieren in Nederland aanzienlijk te ver beteren. De doelstelling die de bank zich voor Visie '98 stelde was ronduit ambitieus: eind 1997 moet het marktaandeel, verge leken met eind 1994, met maar liefst 50% zijn gestegen. Verschillende acties Om die doelstelling te halen zijn verschillende acties op touw gezet en worden nieuwe voorbereid. De eerste actie, 'Effect met Ups and Downs', gaf de banken een fors aantal handreikingen om persoon lijke beleggingsadviezen te geven met behulp van het tijd schrift Ups and Downs.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 9