In de media Werkprocedure Signaal H MÜ— Introductiepakket Signaalprocedure 8 Eigen HUis Proces Signaleren Vastleggen Behandelen T erugkoppelen Aangever Signaleren A commerciële Invullen d kans signaal a fscheuren en Dorgeven Signaalkaart Noteren va in CB resultaat signaal <1 Deponeren n Signaalkaart in signaalbus Commerciële binnendienst (=CB) Noteren 1 signaal Doorg Signaa aan ad even [kaart viseur Stempelen met j ontvangstdatum Noteren resultaat Signaalkaart Doorgeven Signaalkaart aan aangever Maandelijkse j) signaalrappor tage naar CM Adviseur Contact opnemen t met opdrachtgever 1 Contact Noteren opnemen resultaat op met cliënt Signaalkaart Doorgeven Signaalkaart 9 aan CB Commercieel Manager (=CM) Maandelijkse terugkoppeling signalen altijd teruggekoppeld naar de collega die het signaal leverde. Na enige tijd kan worden onderzocht welke signalen de meeste klanten opleverden. "De hoeveelheid signalen, wat ermee gebeurt en de stimulans die ervan uitgaat, levert de hele bank zienderogen meer klanten op", zegt Douma. Voelsprieten "Het volgen van het stroom schema is belangrijk", meent Douma. "Anders bloedt het systeem dood. Het komt ook voor dat er te veel signalen buiten de procedure om worden gemeld. Die signalen komen rechtstreeks bij de betreffende adviseur terecht. Volgens mij komt er een drie voud aan signalen bij ons binnen. Maar het grootste deel gaat nog informeel. Daarom zullen we aan een scherpere procedure moeten werken. Één waarop men kan worden afgerekend en beloond. De rol van het management is hierbij onontbeerlijk. Op het moment dat de baas van jou signalen verwacht, en hij onderhoudt dit ook goed, dan word je geprikkeld. Als de medewerkers een positieve betrokkenheid tonen, doe je het goed. En dan kunnen er heel veel signalen binnenstro men. Een medewerkster van de Commerciële Binnendienst heeft tot nu toe al vierendertig commerciële kansen gesigna leerd. Zij woont in een groot dorp, kent heel veel mensen, en ze heeft er ook echt voel sprieten voor. "Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat iedereen tien zinvolle signalen per jaar kan aandra gen. Onze Focusdoelstelling is: gemiddeld vijf per medewer ker per jaar. Dat is zeker niet teveel gevraagd. Die signalen kunnen overigens ook betrek king hebben op andere seg menten dan Eigen Huis, zoals bijvoorbeeld Financiële Advi sering of Basisvoorzieningen. Weet je iemand die aandelen wil gaan kopen? Schrijf dat op. Als de signalen maar zinvol zijn. Vorige week was er zelfs iemand die de signaal- kaart heeft gebruikt om een idee in te dienen. De ontvan ger wordt daardoor wel gedwongen bankbreed iets met die informatie te doen." Inlichtingen: Segment Eigen Huis 040-217 7691 Ook deze week zal de Eigen Huis TV-commercial weer op alle Nederlandse zenders te zien zijn. De commercial wordt in de avonduren uit gezonden. Om bankbreed een gedegen signaalprocedure op te zetten, is een introductiepakket ontwikkeld. In het pakket zijn opgenomen: een voorloopbrief met stappenplan; voorbeeldsheets voor een interne presentatie; een uitleg op papier over de signaalprocedure voor de 'aangevers'; een voorbeeld van een signaalkaart; een diskette met een EXCEL-programma om signalen te registreren; een handleiding. Hierin wordt ingegaan op de introductie van de signaalprocedure en het belonen, verwerken en terugkoppelen van signalen. Veel bezoekers hebben tijdens de Verkopersdag '96 bij de stand 'Signaalprocedure' het introductiepakket besteld en inmiddels ontvangen. Hebt u het pakket nog niet in bezit, dan kunt u het in Best bestellen onder artikelnummer 80090. De prijs van het totale pakket is 80. Signaalkaarten kunt u bestellen onder artikelnummer 80035. De prijs is 3 per boekje a 25 kaarten. De besteleenheid is vijf boekjes.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 8