"Jongeren vragen om een frisse aanpak" Een Venloos jeugdverhaal 4 Basisvoorzieningen De jeugd heeft de toekomst. Ook de Rabobank Venlo-Blerick-Baarlo realiseert zich dat. Na de introductie van de vernieuwde Jongerenrekening pakte de bank de marktbewerking voor de jongere segmenten aan. De door Rabobank Nederland ontplooide acties vormden voor de Venlonaren aanleiding tot vervolgstappen. Jan Lenders (l) en Mare van de Wen: "De Felicitatiemeter past uit stekend bij het motto 'De Rabo Jongerenrekening groeit met je mee'!" "Toen de vernieuwde Jongerenrekening kwam en de Rabo Top 40 op radio en tele visie ging, werd het tijd om de marktbenadering aan te passen", zegt Jan Lenders, hoofd Vestigingen. "We vormden een werkgroep. Uitgangspunt was een frisse aanpak, die de doelgroep aan sprak en onze naam als Jongerenbank zou versterken." De bank koos 4 categorieën: pasgeborenen, jeugd tot 12 jaar, jongeren tot 18 jaar en studenten. Voor de laatste groep startte de benadering het eerst. Lenders: "De verbe tering van de Studenten rekening, vooral het gratis maken van allerlei faciliteiten, heeft enorm geholpen. Wij gingen meteen aan de slag. Tijdens de introductiewe ken trok een team van en voor studenten erop uit om actief te werven. Tevens namen we de sponsoring van 2 studenten verenigingen op ons. Dat had veel succes, ons marktaandeel ligt nu op 61% en stijgt nog." Netwerkmarketing Astrid van Kessel, marketeer Studentenmarkt bij Rabobank Nederland, onderschrijft de aanpak in Venlo: "De relatie bank versus studentenvereni ging is waardevol bij de markt bewerking in studentensteden. Deze vorm van netwerkmar keting is zo belangrijk omdat een studentenvereniging op diverse manieren interessant kan zijn. De voorzitters zijn vaak belangrijke beïnvloeders van de groep. Dat kan de ver eniging 'Rabobankminded' maken. Ook kunnen de leden worden gevraagd voor werving en promotie, zoals Venlo deed. Contact van student tot student is vaak informeler, makkelijker en minder commercieel dan contact tussen student en bank. Een vereniging kan bij voorbeeld ook meewerken bij marktonderzoeken. De ideale situatie ontstaat als de bank zowel sponsor als huisbankier van een studentenvereniging kan worden. Netwerkmarketing met studie verenigingen, hogescholen, universiteiten en belangenver enigingen is trouwens even belangrijk. Vandaar dat dit hèt onderwerp was van de Verkoopdag Studentenbanken, eind febru ari." Van Kessel wil ook wat zaken relativeren: "Venlo is een stad met HBO- en MBO- instellingen, géén universitei ten. En daar zit een groot knelpunt. Het marktaandeel van de Rabobank onder uni versitaire studenten is relatief laag, vergeleken met dat onder HBO- en MBO-studenten. Daar is de bank marktleider. Dit verklaart voor een deel het hoge marktaandeel van de Rabobank Venlo in vergelij king met banken in andere studentensteden. Bovendien is het marktaandeel sterk afhan kelijk van de activiteiten van de concurrentie in een stad. Desalniettemin blijft het hoge marktaandeel in Venlo een zeer goede prestatie." Rabo Top 40 en de smurfen Bij de benadering van jonge ren tot 18 jaar hielp Rabobank Nederland de Rabobank Venlo-Blerick- Baarlo met de Rabo Top 40 Music Tour. "Een heel goede zet", vindt Mare van de Ven, hoofd Ondersteuning Particu lieren. "De Music Tour is nu twee keer geweest en beide keren kwamen er zo'n 3.000 bezoekers. Bij de communica tie zijn we best ver gegaan: aankondigingen in allerlei bladen en voor alle jongeren die klant waren een opval lende uitnodiging. Bovendien geven we extra prijzen aan Jongerenrekeninghouders. Dat bevorderde de afzet vooraf. In totaal hebben we ongeveer 300 nieuwe rekenin gen geopend." Door het succes van de Music Tour wilde de bank een verge lijkbaar evenement opzetten voor de jeugd tot 12 jaar. Tijdens het spaarfeest in oktober werd de Smurfen- HouseTour met Irene Moors aangetrokken. "Een logische keuze", meent Van de Ven. "Irene en de smurfen waren toen gigantisch populair. We hebben de schouwburg gehuurd voor 2 voorstellingen. Iedereen die een Jongeren rekening opende of op die rekening spaarde, kreeg een

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 4