Over 'You'11 never walk alone' en de TV-commercials '95 22 Bedrijfsvoering kredieten in rekening-courant. Tenslotte steeg de assurantie provisie met 6%, hetgeen overigens minder was dan in 1994 (8%). Daling personeelsomvang stagneert Vanaf medio 1995 stagneerde de daling van de personeels omvang. Oorzaken daarvoor waren de uitbreiding van de personele capaciteit om de commerciële slagkracht te ver groten en wellicht het vooruit lopen op de invoering van de 36-urige werkweek. Over heel 1995 daalde het personeelsbe stand met 2%, exclusief een administratieve correctie omdat de niet-gewerkte tijd bij deel-WAO niet meer wordt meegeteld bij de berekening van het aantal FTE's. Desondanks namen de perso neelskosten toe met 2%. Dit werd onder andere veroor zaakt door de eenmalige uit kering a 1% in januari 1995, de individuele salarisverbete ringen door periodieken, beoordeling, etc. en de toe genomen inzet voor hulp en vervanging. Stijging bedrijfskosten en afschrijvingen De bedrijfskosten stegen met 14% aanzienlijk. Geschoond voor de reeds eerder genoem de hogere kostendoorbelasting als gevolg van de herziening van de interne financiële ver houdingen, zou de kosten stijging op ca. 6% zijn uitge komen. Oorzaken daarvoor zijn onder andere de invoering van de nieuwe huisstijl en de automatiseringsinspanning van de banken (LAURA e.d.). Daarnaast nam een aantal kostenposten toe door bij voorbeeld een groter aantal transacties (onder andere effecten) of externe prijs verhogingen. De afschrijvingskosten stegen omdat de afschrijvingstermijn voor inventaris werd bekort van vijf naar drie jaar. Pas op de plaats Uit de ontwikkeling van de financiële stuurgrootheden kan worden afgeleid dat in 1995 pas op de plaats is gemaakt. De baten-lasten ver houding bleef in 1995 net als in 1994 op 1,45 steken. De bancaire productiviteit (dezelfde baten-lasten verhou ding, maar dan worden de baten verminderd met het resultaat op het eigen vermo gen) bleef onveranderd op 1,21 staan. De streefwaarde bedraagt 1,30. Bedrijfsvoering Inlichtingen: Planning en Control WAB 040-217 62 16 De TV-commercials uit 1995 zijn op een VHS-band gezet. U kunt hem tot 29 maart bestellen. De song uit de TV-reclame, 'You'11 never walk alone', scoort hoog, en kan ook in sommige andere produkties worden gebruikt. Van de TV-commercials uit 1995 is een videoband gemaakt, die u kunt bestellen. Het is een repeterende VHS- band, met de spots Eigen Huis, Financieel Advies, Startende Ondernemer en Bedrijven. Elk van deze vier spots duurt 45 seconden. Bestellen is mogelijk tot 29 maart, onder artikel nummer 980042. De prijs bedraagt 100. Sterke optelsom Onderzoek naar het effect van de TV-commercials heeft geleerd dat de ondersteunende song 'You'11 never walk alone' hoog scoort. 50% van de ondervraagden speelt hem spontaan terug. De optelsom van beeld en geluid werkt ken nelijk sterk. Het gebruik van de tune in radiospots kan als een goede en logische uitbouw worden gezien. Niet als achtergrond Voor de meeste andere doel einden (bijvoorbeeld als ach tergrondmuziek in de bankhal of als muziekje tijdens het wachten op telefonische door verbinding) wordt 'You'11 never walk alone' niet aanbe volen. Volgens deskundigen op het gebied van de huisstijl zou de afwezigheid van emotie (zoals die in commercials wèl wordt overgebracht, door beelden en tekst) bij zulke toe passingen tot vervlakking van de song leiden. Rechten geregeld Tegen gepast gebruik, in relatie tot emotie ('menselijke momen ten') bestaat geen bezwaar. Bijvoorbeeld in een daarvoor geschikte videoproduktie of regionale commercials. Met (aan)vragen op dit gebied kunt u terecht bij het Service bureau Communicatie AB. In zulke gevallen moeten ook de rechten geregeld zijn. Buma/Stemra is de instantie die de belangen van de com ponist en de artiest behartigt. Vanuit Rabobank Nederland is met Buma/Stemra één omvattend contract afgesloten voor alle mogelijke toepassin gen (van nationaal tot lokaal) op radio en TV. Voor vertoning in de bankhal bestaat een apart contract. U wordt dan ook dringend geadviseerd in voorkomende gevallen contact op te nemen met het Servicebureau, en niet met Buma/Stemra of EMI. Inlichtingen: Servicebureau Communicatie Aangesloten Banken 040-217 6868

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 22