Wk Management 3 een flink bedrag aan Profi- ciency b.v. "Behalve de adver- tentiekosten vraagt het bureau ook een percentage van het jaarsalaris van de nieuwe medewerker. Dat is veel geld", legt Buurman uit, "maar je krijgt uiteindelijk wel iemand in huis die dat bedrag dubbel terugverdient." Zwaargewicht Bij een volgende gelegenheid zullen Scheers en Buurman waarschijnlijk weer gebruik maken van de diensten van een werving- en selectie bureau. Zij vormen dan echter geen uitzonderingen meer. "Want in de nabije toekomst zullen meer banken vaker gebruik maken van deze vorm van werving", voorspelt Karei van Vugt, hoofd P&O Consult Lokale Banken. "De komende jaren zullen veel banken nieuw personeel nodig hebben. Met het oog op Visie '98 groeit vooral de vraag naar hoog-opgeleid commercieel personeel. Binnen de Rabo- bank-organisatie zijn deze mensen echter niet altijd voorradig." Het werven van personeel buiten de organisatie is de vol gende stap. "Externe werving is pas aan de orde als intern geen gekwalificeerde mensen beschikbaar zijn", stelt Van Vugt. Vaak plaatst een bank dan een advertentie. "Maar het gewenste effect wordt niet altijd bereikt. Vooral banken die op zoek zijn naar ervaren mensen met sterke commerciële kwalitei ten, zoals commerciële managers FA/EH, financiële adviseurs en commerciële managers RB/BAG, hebben moeite met het vinden van de juiste mensen", weet Van Vugt. "Dat komt doordat commer ciële zwaargewichten een ver keerd beeld hebben van de Rabobank. Zij associëren de Rabobank niet met de snelle commerciële wereld waarin ze willen werken. "Door deze verkeerde voor stelling van zaken reageren ze echter niet op een advertentie van de Rabobank. Vraagt een werving- en selectiebureau, echter naar 'ambitieuze com merciële managers voor een grote regionale bank met het voornemen een vooruitstre vende positie op het terrein van beleggen en Financiële Advisering in te nemen', dan schrijven ze ineens wel. "Er is door Arbeidsbemidde ling een afspraak gemaakt met Proficiency b.v. en de betrok ken banken over goede kandi daten die het niet geworden zijn", merkt Van Vugt op. "Arbeidsbemiddeling kan dan in contact treden met banken die vacatures hebben open staan en hun wijzen op de beschikbaarheid van de sollici tanten. Andere banken kunnen zo fors besparen op de kosten die met personeelswerving gepaard gaan." Jong talent Het inschakelen van een wer ving- en selectiebureau is niet altijd noodzakelijk, meent Van Vugt. "Een advertentie volstaat in veel gevallen. Het is echter zaak om goed te overwegen welk medium je daarvoor neemt. Een regio naal dagblad kan soms beter zijn dan een landelijke krant. En voor sommige functies, zoals assurantieadviseur, is een blad als Intermediair ongeschikt. Daarnaast zie je dat de Rabo bank steeds meer 'trainees' aanneemt. Dit zijn jonge HBO'ers en academici, die bij ons worden opgeleid. Het is de bedoeling dat in de toe komst 'trainees' een belangrij ker deel van onze personeels tekorten gaan opvullen. De Rabobank trekt momen teel minder trainees dan de ABN/Amro. Dit heeft te maken met de wijze waarop studenten naar de Rabobank kijken. Ze vinden ons imago een beetje stoffig. "Om de wijze waarop jonge talenten naar de Rabobank kijken goed te bestuderen plaatste de Rabobank op 27 januari twee verschillende advertenties voor één vacature in De Telegraaf. In deze adver tentie worden jonge talenten gevraagd voor de functie van hypotheekadviseur. In één advertentie werd de Rabo bank genoemd. De andere was anoniem en voorzien van een 06- informatienummer. De verwachting is dat op de anonieme advertentie meer kwaliteit zal reageren." Om in de toekomst meer trai nees te werven legt Rabobank Nederland steeds meer recht streekse contacten met Hogescholen. Er zijn al con tacten met de Hogere Econo mische School in Rotterdam en de Hogeschool West- Brabant. Van deze scholen komt een deel van de studen ten rechtstreeks van de school bank in dienst bij een lokale bank. Kwaliteit "Deze methode werkt natuur lijk niet als je op zoek bent naar zware, ervaren managers", erkent Van Vugt. "In dat soort gevallen is het raadzaam te overwegen een werving- en selectiebureau in te schakelen. Maar er zijn meer mogelijkhe den. Zo zijn er ook contacten met het executive search bureau Smeets en Lunau te Amsterdam. Dit is een bureau dat beschikt over een groot bestand van zogenaamde 'tweede loopbaan stappers'. Dat zijn academici en HBO- ers tot ca 35 jaar met relevante werkervaring. Een executieve search bureau plaatst, in tegenstelling tot werving- en selectiebureau's, geen adver tentie. Het voordeel daarvan is dat je in contact wordt gebracht met mensen die niet echt actief naar een nieuwe uitdaging op zoek zijn. Mensen dus, die niet elke zaterdag met hun neus in de krant zitten. En die dus jouw advertentie -of die van het wervingsbureau- waarschijn lijk nooit zullen zien. Smeets en Lunau haalt daarmee dui delijk een andere kwaliteit uit de markt." Johan Doolaard, algemeen directeur van Rabobank Dordrecht, zal dat binnenkort kunnen beoordelen. Hij besloot onlangs in zee te gaan met het executive search bureau. Zo hoopt Dolaard snel te worden geholpen aan een goede commercieel manager RB/BAG. Doolaard: "De pro actieve ondernemer die we zoeken laat zich niet vinden binnen de Rabobank-organi- satie. En omdat ik vooral op zoek ben naar een potentiële doorgroeier, leek dit bureau me een goede keus. Ze hebben ook zaken gedaan met Rabo bank Nederland. "Ik verwacht dat Smeets en Lunau zich extra inspant om ons tevreden te stellen. Want als ze dat lukt, kunnen ze veel meer opdrachten van Rabobanken verwachten. Ze denken redelijkerwijs twee of drie geschikte kandidaten aan ons te kunnen voorstellen. Daarvoor betaal ik een vast bedrag plus een percentage van het jaarsalaris van de nieuwe kracht. Dat is wel veel geld. Maar een landelijke advertentie, inclusief alle kosten die met een sollicitatie procedure zijn gemoeid, kost me net zo veel. En dan ben ik niet verzekerd van kwaliteit." Inlichtingen: Uw regionale arbeidsbemiddelaar.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 3