Banken hebben goede ervaringen met werving- en selectiebureaus w Andere manieren van externe personeelswerving 2 Management "Het extern werven van personeel valt niet mee. Vooral hoog opgeleide commerciële mensen zijn moeilijk te vinden. Resultaten van personeelsadvertenties in kranten vallen vaak in zowel kwantitatief als kwalitatief opzicht tegen", zegt Karei van Vugt, hoofd P 8/ O Consult Lokale Banken. "Maar er zijn meer methoden om goed personeel in huis te halen. Werving- en selec tiebureaus bijvoorbeeld." Enkele bankdirecteuren beamen dat: "Ineens stonden er wél drie geschikte kandidaten op de stoep. Een weelde." Frans Scheers, algemeen direc teur van Rabobank Noord- Oost Achterhoek, zocht vorig jaar geruime tijd naar een senior Beleggings Specialist. Een advertentie in het interne Vacatureblad leverde niets op. Scheers: "Het effect van deze advertentie was ronduit be droevend. Er reageerden weinig kandidaten op. En ook de kwaliteit van de sollicitanten was laag." Logische volgende stap was een advertentie in de dagbla den. Na bestudering van de Handleiding Personeels werving en in overleg met de regionale arbeidsbemiddelaar werd besloten gebruik te maken van de lokale kranten De Gelderlander en Tubantia. "Potentiële kandidaten uit de regio's Twente, Arnhem en Nijmegen hebben kennis kunnen nemen van onze vaca ture", zegt Scheers. "Maar ook deze advertentie leverde niet het gehoopte resultaat op." Toen werd Scheers door een relatie bij Schretlen Co gewezen op de mogelijkheden van werving- en selectiebu reaus. "Eerst stond ik daar sceptisch tegenover", bekent Scheers. "Er is namelijk veel geld mee gemoeid. Maar omdat mijn relatie goede ervaringen met het bureau Proficiency b.v. heeft opgedaan, leek het me een betrouwbare organisa tie." Het vertrouwen van Karei van Vugt: "Een personeelsadvertentie in de krant levert niet altijd het gewenste resultaat op. Scheers werd niet geschaad. Want op de advertentie van het bureau reageerden veel kandidaten. "Het bureau voerde eerst een aantal gesprekken en maakte vervol gens een selectie. Ineens stonden er wél drie geschikte kandidaten op de stoep. Een weelde." Ambities Jan Buurman, algemeen direc teur van Rabobank West- friesland-Oost, herkent dat gevoel. Geadviseerd door een adjunct-regiodirecteur, die voor het aantrekken van per soneel voor IRIS al bekend was met Proficiency b.v., nam ook hij contact op met het werving- en selectiebureau. Buurman: "Ik zocht een com mercieel manager FA/EH. Op de advertentie in het interne Vacatureblad reageer den vijf mensen. Maar zij hadden niet het gewenste niveau. Omdat het om een dusdanig zware functie ging heb ik gelijk Proficiency b.v. ingeschakeld. Van adverteren in een dagblad zag ik het nut niet in. Want ik ben van mening dat het imago van de Rabobank als 'private bank' nog niet zodanig is, dat er een wervende werking vanuit gaat. "Uiteindelijk kreeg ik drie kandidaten op bezoek. Eén van hen was te zwaar voor de functie. Maar de overige twee voldeden aan alle eisen. Opmerkelijk genoeg zat daar één iemand uit de Rabo- bank-organisatie tussen. Hij had naar aanleiding van de interne vacature wel een informatiepakket aange vraagd, maar niet daadwer kelijk gesolliciteerd. Pas nadat hij met Proficiency b.v. had gesproken realiseerde hij zich dat onze ambities zeer hoog zijn. En toen wilde hij wel voor ons komen werken." Buurman betaalde uiteindelijk

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 2