Nieuw: de Rabo Geld Service Minder rompslomp met contant geld Tips 16 Relatiebeheer "Spannend, vooral ook omdat we nu aan de gestelde ver wachtingen moeten kunnen voldoen. Alléén is dat trouwens niet te doen." "Een eerste aanzet voor verdere acties. Deze serie bijeen komsten houdt een continu proces in en dit voorkomt dat we weer in het oude patroon vervallen." "Al duurt het dan een volle dag, het is wel te doen. Ik vind het programma erg afwisselend!" "Met sommige suggesties kan ik niets. Stel dat ik met mijn klanten en prospects in één busje naar de RAI ga. Dat levert problemen op. Bepaalde relaties verdragen elkaar namelijk niet zo." volgde over eikaars doelstel lingen. Dat gebeurde op een manier waarbij zich aspecten van benchmarking tussen rela tiebeheerders van verschil lende banken voordeden. Dit leidde ook tot bijgestelde doelstellingen die plenair werden gepresenteerd en toe gelicht. Aan het eind van de bijeen komst volgde een presentatie over verkopen in de transport sector door Max Dwinger van het actiemarketing-bureau DOOR. Hij maakte verschil- Ken je klant 's Middags kwamen in een workshop de commerciële doelstellingen in de transport sector aan de orde. Elke bank had die vooraf voor zichzelf vastgesteld. Per klant en pro spect was bepaald welke producten konden worden afgezet. Uiteraard aan de hand van het verkoopproces: via een persoonlijk contact, een bezoek aan de RAI, tot en met een contracterend eindge sprek. Het bijzondere aan de Marketinggroep was dat in workshopverband informatie uitwisseling en discussie Agressieve aanpak helpt niet meer. Prospects vragen véél meer aandacht, meedenken, etcetera. Vragen stellen valt altijd positief bij klanten. Het draait om zelfvertrouwen, vertrouwen in het product en de organisatie. Je bent zélf het product, de klant gunt het aan jou (of niet). De prijs is zo ongeveer het laatste waarom een klant wegloopt. Het is vijf keer zo duur om een klant te winnen dan om er een te behouden. Samenwerken en initiatief nemen, daar gaat het om. Verkoop niet tijdens het bezoek aan de RAI. Stel vragen en luister. lende variaties op één belang rijk thema: ken je klant. Natuurlijk is productkennis onontbeerlijk, maar "je weet nooit alles over alle produc ten". Bovendien krijg je speci fieke productvragen pas als de bal al bijna in de goal ligt, meende Dwinger. Zijn credo: "Wat je ook doet, ga voor goud!" De werkbijeenkomsten voor relatiebeheerders worden maandelijks gehouden. Steeds zal er een andere sector en bijbehorende marketing actie centraal staan. Ook worden de resultaten uit de vorige bijeenkomst geana lyseerd. Volgende keer staat het onderwerp internationale dienstverlening in het middel punt van de belangstelling. Het management van de betrokken banken komt ook -maar minder frequent- bijeen om de bijeenkomsten en de resultaten daarvan te evalueren. Inlichtingen: Segment Relatiebeheer 040-217 7700 Relatiebeheer Ondanks de snelle opmars van elektronisch betalen blijft contant geld - ook in de toekomst - een belangrijk betaalmiddel. Bij supermarkten, grote retailketens, tankstations, maar ook bij kleine winkeliers en niet te vergeten Rabobanken, passeert iedere dag een enorme stroom contant geld. De juiste tijd dus voor een nieuw product: de Rabo Geld Service. Daarmee wordt het afhandelen van contant geld niet alleen efficiënt, maar ook veilig èn voordelig. Voor klanten en banken. Een detaillist vindt het belang rijk dat het geld aan het eind van de dag veilig naar de bank gaat. Ook de ARBO-wet spoort hem aan geld veilig naar de bank te brengen. Het is immers gevaarlijk als winkelpersoneel met veel geld over straat moet. Met de Rabo Geld Service gaat het geld met een beveiligd waar detransport rechtstreeks van de detaillist naar de Rabo- telcentrale bij Brinks Nedlloyd. Aan de andere kant is het tellen van contant geld een tijdrovend proces voor banken. Daarnaast veroor zaakt het ongewenste pieken

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 16