Ook relatiebeheerders kunnen van elkaar leren Kick-off Marketinggroep Relatiebeheer Wat vonden de deelnemers? Relatiebeheer I 75 Voor relatiebeheerders van tien lokale banken was vrijdag 19 januari een bijzondere werkdag. Het was voor hen de kick-off van de eerste Marketinggroep Relatiebeheer. Een unieke, nieuwe werkmethode voor groepen van banken op initiatief van het segment Relatiebeheer van Rabobank Nederland. sessie 'met de billen van de stoel kwamen'. Iedere bank had een team van twee relatie beheerders afgevaardigd. Zij kregen een uitgebreide, mondelinge toelichting op de marketingactie Transport. Alles werd door de marketeers van het segment uit de kast getrokken om de doelstellin gen te verduidelijken en de kansen op de markt in beeld te brengen. Aanvullende infor matie over de sector kwam van een bedrijfstakdeskundige. Van boven naar beneden en van 'voor goud' gaan. Het doel van de Marketing groep Relatiebeheer is om met groepen van banken gestruc tureerd invulling te geven aan de marktbewerkingsformule van het segment. Dat gebeurt door samen commerciële acties voor te bereiden, con crete doelstellingen te formu leren en resultaten te evalu eren. Peter Konijnenburg, segmentmanager Relatie beheer, benadrukte dat nog eens tijdens zijn inleiding: "Groepsaanpak en het van elkaar leren en stimuleren staat op de bijeenkomsten centraal. Banken kunnen met elkaar praten over ambitieuze links naar rechts: relatiebeheerders die in het vervolg alleen nog maar doelstellingen en achteraf ver gelijken of de gestelde doelen zijn bereikt. Daarmee creëer je binnen de groep relatiebeheer ders een sfeer waarin de lerende organisatie een hoofd rol vervult en gestreefd wordt naar meetbare resultaten." De tien banken vormden de eerste Marketinggroep Relatiebeheer. Vervolgsessies met meerdere groepen banken staat op de planning. Bij de samenstelling van de groepen ligt de nadruk op een gelijkwaardig klanten bestand binnen het segment. Het was een vol programma dat de deelnemers die vrijdag kregen voorgeschoteld. Dat moest ook wel, want het was de bedoeling dat zij na de Daarnaast vonden er parallel sessies plaats over typische producten voor de transport sector: bedrijfswagen- en vastgoedlease, het bedrijfs- zekerplan, factoring en handelsrisicomanagement, vervoerdersaansprakelijkheid, goederentransport en wagen parkverzekering. De sessies werden geleid door specialisten van De Lage Landen, Interpolis en het CBB. "Dit is een gestructureerde manier om klanten te kunnen benaderen en dus voor ons een kans om niet te laten schieten." "Hier zat ik nu al een jaar op te wachten!" "Benchmarking is voor ons een goede mogelijkheid om onderling informatie uit te wisselen. We kunnen de doel stellingen over elkaar heen leggen en zo eikaars zwakke en sterke plekken lokaliseren."

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 15