12 Financiële Advisering "Deelnemers kunnen naar de avond gaan die hen het beste uitkomt, ongeacht welke bank de avond organiseert", meldt De Gruiter tevreden. Intensief contact De financieel adviseur van de Rabobank Laren-Blaricum vindt het belangrijk om deel nemers van begin tot eind te begeleiden en hen van zoveel mogelijk informatie te voor zien. "We sturen direct al bij de bevestiging van deelname veel info mee. Bijvoorbeeld de data van aandeelhoudersver gaderingen van de grote, beursgenoteerde bedrijven. En we leggen de codes uit die je moet kennen om in optiese ries te kunnen handelen. Ook daarna houden we inten sief contact met de deelnemers. Dat vinden we belangrijker dan grote prijzen. Na afloop krijgen alle deelnemers een brief. We bedanken ze daarin, vertellen hoe de winnaars heten en laten natuurlijk merken dat we er zijn als ze het geleerde in praktijk willen brengen. Kortom, we helpen ze de hele competitie door." Samenspel De banken hebben zich verze kerd van de medewerking van regionale en plaatselijke kranten. "Dat samenspel met de media is heel belangrijk, wil je tenminste frequent met de deelnemers communice ren", zegt De Gruiter. "En het is gewoon heel effectief. Bovendien bleek dat lokale bladen graag redactionele stukken opnemen, vooral als het om een plaatselijke aange legenheid gaat. Samen met onze advertenties levert dat aardig wat publiciteit op." Oud-deelnemers verwacht hij in redelijke mate. "Ik schat dat 15 tot 20% van de mensen van vorig jaar weer meedoet. De deelnameprijs begint veel mensen dan toch af te schrik ken, denk ik. Vooral als ze vorig jaar niets of niet veel hebben gewonnen. Het zijn dus steeds nieuwe klanten die meedoen en daarom moeten we ook steeds weer zo ons best doen." De banken hebben contact gelegd met de Gooische middelbare scholen in de verwachting dat Havo- vier en Atheneum-vijf leerlin gen best mee willen doen. "We hebben hen aangeboden de helft van de inschrijfkosten voor onze rekening te nemen. Eventueel willen we ook les gaan geven, waarbij we de leerlingen vertrouwd maken met de beurs, beleggen en alles wat daarmee samenhangt. Het is nog even afwachten hoe de scholen op ons aanbod reageren." Knikkers Het beursspel is spannend om te spelen, maar op een gegeven moment komt het voor de deelnemers toch aan op de knikkers. "De prijsuit reiking gaat even anders omdat we met vijven zijn. Het feestje wordt gevierd bij de bank in de plaats waar de winnaar woont. Voor ons is dat dus ook nog een verras sing. We hebben 4.500 aan prijzen voor tien winnaars. Liever méér kleine prijzen, dan een paar grote, vinden wij. De eerste zes winnaars krijgen reischeques en de ove rigen boekenbonnen. Alle deelnemers ontvangen gratis een jaarabonnement op Ups and Downs." De win naars komen waarschijnlijk uit dezelfde categorieën als vorig jaar. De Gruiter: "Het zijn vaak mensen die al ervaring hebben met beleggen, of een deskundige huisgenoot hebben. Maar ook mid-twin- tigers die het eens willen proberen, scoren goed." Inlichtingen: (Actie, particulieren, artikelen) IRIS Infolijn 010-2 241414 (Scholieren, studenten) Segment Basisvoorzieningen 040-2 17 7008 Weekblad6/FA/kvd/oplfa4.doc Doe mee aan de Nationale Beurscompetitie '96 i ij'" 18 maart t/m 24 mei iijlj j H»m de folder j Ibel voor Informjj e Rabobank i 0-4768890 BltlOCISl IIUNtlH 3 2>f ScUjrtif COi: Ad de Gruiter: "Het samenspel met de media is heel belangrijk. Timing De leden van de werkgroep stopten veel tijd in de voorbe reiding. "Je leert vanzelf een tijdschema te maken", vertelt De Gruiter. "En een actieplan, met een keurige timing. Het is vooruitdenken. Als je dit ad hoe aanpakt, kun je het verge ten. Deze regionale aanpak is voor ons ook een proef, lokaal heeft de Beurscompetitie zijn kracht al bewezen. We zijn dan ook heel benieuwd hoe het nu gaat lopen. Onderling hebben we alvast een stevige competitie in het vooruitzicht. Mijn collega's financiële adviseurs en beleg gingsadviseurs zijn er namelijk van overtuigd dat de winnaars van de lokale competitie in elk geval uit hün werkgebied komen..."

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 12