-«5^ 10 Eigen Huis "In een tweede gesprek vraag ik gewoon om de order. Dan doen we zaken. De offerte is daarna nog slechts een bevestiging. Als je struc tuur aanbrengt in je gesprek, dan waardeert de klant dat. Dan vindt hij het ook niet vreemd als je om de order vraagt." (Roland Welles, hypotheekad viseur, Rabobank Groningen E.O., op video) "Ik bijt me vast in de klant totdat ik heb gescoord. Vaak ga ik tussendoor even langs met een bos bloemen of een doos bonbons. Of, bij voorbeeld, laatst had ik mensen aan tafel die zin hadden in een bepaald huis, maar de keuken stond hen niet aan. Toen heb ik een tijd schrift over keukens gekocht en dat heb ik bij de offerte gedaan." (Thekla van der Weerd, hypo theekadviseur, Rabobank Voorne-Putten Oost, op video) 14.45 uur "We hebben de signaalproce dure eerst mondeling en daar na schriftelijk uiteengezet aan alle medewerkers van de bank. En alle segmentmanagers stel len het in hun werkbesprekin gen aan de orde. We zijn met tachtig collega's. Als iedereen acht signalen per jaar aanle vert, dan zijn er dat samen heel veel. Samen zijn we sterk. Het signaleren en terugkoppe len is nu voor iedereen een onderdeel van het normale werk. Het hele management team draagt de procedure." (Gé Douma, commercieel manager, Rabobank Dokkum, op video) "Wij houden een signaalregis- ter bij op naam van de afzon derlijke medewerkers, zodat we ook kunnen terugkoppelen en we per medewerker zicht baar kunnen maken hoeveel signalen iemand inbrengt. Zestig procent van de mede werkers levert signalen aan en daarvan blijkt veertig procent heel bruikbaar te zijn." (Tineke Borgermedewerker commerciële binnendienst, Rabobank Dokkum, op video) "Als tussenpersonen niets ver kopen, verdienen ze ook niets. Voor een hypotheekverkoper in de markt is een hypotheek, pakweg, 5.000 waard. Ik heb het dan over twee procent provisie over een spaar hypotheek van 250.000. Als nu één op de vijf signalen in een hypotheek wordt omgezet, is een signaal dus 1.000 waard. Signalen liggen op straat, het geld ook!" (Joost Huvenaars) 15.15 uur Tijdens uitreiking oorkondes voor 'Uitzonderlijke Prestaties 1995'; Hoe hebt u het marktaandeel van acht naar vijfentwintig procent gekregen? "We hebben de juiste advi seurs naar voren gehaald en in de markt gezet." (Rob Blom, commercieel manager, Rabobank Huizen) En wat hebben jullie toen gedaan? "Gewoon verkopen."

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 10