Wat levert de cursus op? 'Als het uur U aanbreekt, wil ik erbij zijn.' Relatiebeheer 9 keld. Beide instanties hebben een belangrijke invloed op agrariërs. De ABAB organi seerde de eerste twee avonden, de SEV de derde en als klap op de vuurpijl was de Rabobank verantwoordelijk voor de vierde en laatste avond. Goede opkomst "Ik ben tevreden over de op komst," zegt Vos. "In totaal hebben mijn collega's en ik zo'n zeventig klanten aange schreven. Drieëndertig deden mee aan de cursus." Bijna de helft daarvan bankiert bij de bank West Maas en Waal. Vanwege de omvang is de groep in tweeën gesplitst en ingedeeld per locatie: een groep klanten van de banken in West Maas en Waal en een groep klanten van de bank Midden Maas en Waal. In eerste instantie was dat overigens niet de bedoeling. "Een indeling per sector -planten en dieren- vind ik eigenlijk beter. Dat biedt namelijk de mogelijkheid om veel specifieker bedrijfsvoor- beelden aan te halen, precies toegesneden op het vakgebied. Voor de cursisten is dat inte ressanter. Het gros van de groep bestond echter uit melkveehouders, er deed maar een enkele kweker mee. Daardoor zou een verde ling per sector wel erg oneven wichtig uitvallen." De indeling per locatie had volgens Vos ook voordelen. "De cursisten kenden elkaar vrij goed, waar door ze veel minder gesloten waren. Bovendien is de kern behoefte van iedere bedrijfs- opvolger dezelfde, ongeacht of hij nu in planten of dieren doet." Dicht bij huis Melkveehouder Gerard de Kleijn onderschrijft dit en zegt: "Wat ik heel plezierig vond -eigenlijk best luxe ver geleken bij allerlei andere cur sussen en bijeenkomsten waarvoor ik vaak een eind moet rijden- is dat cursus dicht bij huis werd gegeven, en dat ik de andere cursisten goed kende. Dat praat een stuk makkelijker en was ook wel gezellig. Voor vragen die ik niet in de cursus wilde stellen, heb ik gewoon later de telefoon gepakt." Opbouwen relatie vergt tijd Om de juiste klanten aan te schrijven voor de cursus, maakte Vos in eerste instantie een ruwe selectie aan de hand van RSB. Vervolgens ging hij na -op grond van zachte infor matie- wie hij het beste kon uitnodigen. Deze mensen kregen een brief. Uiteindelijk leverde dat West Maas en Waal zestien cursisten op. Het merendeel daarvan is ove rigens nog lang niet toe aan de daadwerkelijke bedrijfsover name. Zes denken dat binnen twee jaar te doen, de reste rende tien hebben weliswaar plannen in die richting, maar denken dat het nog minstens vier jaar of langer duurt, voordat het zover is. Toch is Vos van mening dat deze cursus voor die klanten niet te vroeg is. "Ik weet nu precies welke plannen deze klanten hebben, ik ken de mens achter de klant en kan alvast een goede relatie opbouwen. Met het oog op de toekomst vind ik dat belangrijk. Als het uur U aanbreekt, wil ik erbij zijn als adviseur." De mening van Vos wordt onderbouwd door het Landbouw Econo misch Instituut (LEI) in haar brochure 'Advisering op maat, bedrijfsovername in de agrari sche sector'. Ze stelt daarin dat het opbouwen van de goede relatie voor het bevor deren van een goed overname proces voor de adviseur eerste prioriteit heeft. 'Op die manier kan hij aansturen op een goede en evenwichtige besluit vorming'. Huiswerk Overigens stond het opbou wen van een goede relatie een pittige hoeveelheid huiswerk niet in de weg. De cursisten kregen steevast een aantal opdrachten, waarmee ze thuis aan de slag moesten. Als rode draad werd een voor beeldbedrijf gevolgd. Vanwege het gemêleerde gezelschap betrof dat een vrij algemeen bedrijf. Cursisten werd wel de gelegenheid geboden individu ele vragen en problemen aan de orde te stellen, desgewenst na afloop van de cursus of op een ander moment. "Uit de evaluatie blijkt dat de cursis ten het huiswerk op prijs stelden," zegt Vos. "Op die manier hebben ze geleerd veel beter te kijken naar de finan ciële aspecten van het eigen bedrijf. Ze zijn alert gemaakt op de consequenties van de maatschapsakte, weten nu hoe ze de jaarcijfers moeten beoor delen, evenals de produktiecij- fers van het bedrijf. Voor die toekomstige ondernemers is dat pure winst. En mijn winst zit hem in de informatie die ik nu heb en in het feit dat ik goede aanknopingspunten heb voor vervolgactiviteiten." Die staan deels al op stapel. Met de zes klanten die binnen twee jaar het bedrijf denken over te nemen worden binnen kort afspraken gemaakt. Ook de andere tien cursisten kunnen een bezoek van de Vos tegemoetzien. Het seminar 'Agrarische Bedrijfsopvolging Nu' maakt wat hem betreft dan ook deel uit van een planmatige aanpak van het verkoopproces. Eerder verscheen een artikel over dit onderwerp in Klant Bank 35/95. Inlichtingen; Segment Relatiebeheer 040-2 17 77 00 Goodwill Deskundig imago Klantenkennis Aanknopingspunten voor actieve klantbenadering Veel vooral zachte informatie waarmee ook andere segmenten binnen de bank aan de slag kunnen

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 9