'Wordt het niet eens tijd
ons ook als klant te zien?'
Open brief aan Rabobank Nederland
Nooit meer
zeggen dat alle
banken op
elkaar lijken.
2
Eind vorig jaar plaatste Rabobank Nederland in de landelijke ochtendbladen een advertentie.
Deze werd niet door iedereen even enthousiast ontvangen. Dat blijkt uit de reactie van
Marianne Overberg van Rabobank Leusden. In een open brief aan Rabobank Nederland legt
zij uit waarom. De brief is op persoonlijke titel geschreven. In het volgende nummer van Rabo
Weekblad zal Rabobank Nederland op haar brief reageren.
"Nooit meer zeggen dat alle banken op elkaar lijken." Met deze
zin werden op 19 december de lezers van dagbladen pagina
groot geconfronteerd. De slogan werd omlijst met een opsom
ming van kenmerken en daden waarin wij ons onderscheiden
van 'de anderen'. Ook werd een terugblik geworpen op het jaar
dat achter ons ligt.
Wat er in de advertentie stond klopt allemaal. Maar over de
moeizame wijze waarop een en ander, veelal plaatselijk, moest
worden gerealiseerd werd (terecht) gezwegen.
Problemen
Zonder volledig te zijn wil ik hiervan een kleine opsomming
geven:
De verregaande problemen rond de ondersteuning van Rabobank
Nederland bij de invoering van de door hen ontwikkelde syste-
men/produkten zoals de OLA/OLO-verwerking, alle storingen
bij de aanmaak en verzending van rekeningafschriften, proble
men bij de aanmaak van passen/cards en cheques enzovoort.
Daar bovenop komen de zaken waarvan de klanten niets
hebben gemerkt. Ik noem de problematiek bij de marktbewer
king. Denk hierbij aan verkeerde mailings, foutieve selecties,
onacceptabele fouten in het drukwerk, onvoldoende uitvoerings
capaciteit en acties die te elfder ure werden gewijzigd en/of
afgeblazen. Doch als ergste: zeer veelvuldige en grote problemen
met betrekking tot automatisering en informatisering. Het meest
recente voorbeeld is de onlangs bij onze bank volledig mislukte
KIK/LAURA-LAN koppeling.
Verzuchten
Terugkijkend op 1995 kan ik alleen maar verzuchten dat wij
externe beloftes zijn nagekomen. Veel interne zaken, die reeds
zeer lang door Rabobank Nederland waren beloofd, zijn echter
niet waargemaakt.
Wordt het niet eens tijd dat 'Wij van de Plaatselijke Banken' ook
als externe klanten worden gezien? Wellicht realiseren de disci
plines, die thans paginagroot van de daken schreeuwen dat we
"de beste oplossingen vinden voor financiële zaken en wensen",
zich dan dat er ook andere noodzakelijke zaken en wensen
moeten worden opgelost.
Oude typemachine
Ik realiseer mij ten volle dat niet alles ineens kan en dat er, ook
bij Rabobank Nederland, op veel plaatsen hard (en goed) wordt
gewerkt. Ik vraag me echter af of de problemen die zich bij de
Rabobank
v.|n AIU|<1 ci
Begin 199S merkte u dat er bi) de
Rabobank iets veranderde. Het meest In
't oog springend was natuurlijk de nieuwe
huisstijl. Het nieuwe beeldmerk symboli
seert onze ideeën over klantgerichtheid.
Onze persoonlijke dienstverlening aan u Met Rabo Telebankieren krtjgt u met één d»uk 141
dus. Somen met u willen we de beste de knop het actuele uido op uw PC liet nieuwe
oplossingen vinden voor UW financiële pakkci du de Rabobank kt 1995 Introduceerde, De
zaken en wensen. Belangrijk daarbij zijn maakt het nog ccmoudtgcr tpur en bmulop tom
Voordelig
Rabo Telebankieren
7,5 mj||oen een verwekt. De Rabo Europa» gerit
gratie toeging tol ruim 400 muica. En bij speciale
lenloomtellingrn krijgt u vet» fikse burtlng. Z.o
ook bij Vtnneel
Korting Vermeer
tentoonstelling
gètnak m
o loog mogelijke kosten. Wat dracht.™ uit w
we daaraan In 1995 ol h
sommen we graag nog
eens voor u op.
Gratis
'betalen'
en toch
rente
we graag u
bclaaltarlcvu
ningifwhrlfl. ïvruijl uw b
krijgt u ook nog ccro renti
ben gedaan, binkrakrn regelen
U du bet bette
tr Johannu» NVrmnr. Deau e*powtte word» ta
Haagse Maurllabun. tl kui
boel gemakkelijk uw hemt
boeken v
ring»lijn 06 84
Eerste
groenfonds
Wekelijks
rekeningafschrift
prettig um regelmUIg ie weten Ik»' u
cel ruur itajt Daarom kunt u-du
elke wwk eet» rrk»nta»gir»ci»r1(i krijgen fc
u-rvwe vut de Rjbobank die u niet» ku
.1 Informatie over uw li na noen die n
Meeste geldautomaten
Bij de Rabobank hoeft u nooil meer um eemlanl
geld verlegen le ritten. Want we hebben de nier»
te geldautomaten Ut Nederland, meer dan 1850
dag. 7 dagen in de week Daarnaar' komt de
Rabobank tleedv met pn meurt tap dit gebied de
lang» dr «telvtcg en c
vroegol
Zo eenvoudig I» dat
Telebankiert'n bij de Rahub
btj de tnccttr andere bankc
doordat u tegen lokaal IclcC
lu-cngst gebed bdlsllflgvri)
b. Al» eerste hanli liet dr Rabobank Itaar klanten
(rrofttcrvn tan de nw^elijkbevlcn van ro'n speciaal
groenland* Itet (iroenrentv Funrl. De liclmg-
i» voordeliger ilall
>it komt met nutte
larref toegang krijgt
Rabobank altijd
bereikbaar
Eerste op Internet
rente bij- en .ifMltrlJelngen. U bclwlap gewoon
leur. Ah eervle bank In Nedetland ewn mei tle Ralujfooft: 06 9277 t Jok kunl u
aioter op de digitale snelweg. Op hellen met urne Htprwheeklljn, leenlijn en
e: bltpt//WW w rabpbank.nl
Museumjaarkaart
cadeau bij Rabobank
We zijn u graag
van dienst
Stichting Muieum Jaarkaart. o
muteumbcroek De Rabo Ei
Museum Jaarkaart Zo'n kaart
Of ha-I nu gaal om aparen ol beleggrn. een lening
i da- voor de auto nf het kopen van een eigen hult, de
u tegelijk uw klaar Met een pcraatonlijk adele» waar u wal aan
normaal f 45,- hebt. Op alle 1800 lurttoren naai u centraal. Dal
Ja ^e!d
ilt kluit aan de Rabobank krl|gt u I» méér dart een belofie.
Inmlddch rijn er al meet dan llleit. Wï »l|n tl graag v»
plaatselijke banken voordoen wel goed in beeld zijn bij de hier
voor verantwoordelijke personen.
Nu zijn het vooral de mensen op de plaatselijke banken die het
feilen en falen van de middelen moeten overcompenseren.
Visie '98? Prima, aan 'ons' zal het niet liggen. Maar kijk ook
eens hoe er thans nog moet worden geschipperd. Werkplekken
die qua ruimte al zijn afgestemd op de toekomst (formulier- en
dossierloos werken) maar nu nog in beslag worden genomen
door vier apparaten waaronder een oude typemachine!
Daartussen moet de adviseur zijn of haar 'houding, gedrag en