'Wordt het niet eens tijd ons ook als klant te zien?' Open brief aan Rabobank Nederland Nooit meer zeggen dat alle banken op elkaar lijken. 2 Eind vorig jaar plaatste Rabobank Nederland in de landelijke ochtendbladen een advertentie. Deze werd niet door iedereen even enthousiast ontvangen. Dat blijkt uit de reactie van Marianne Overberg van Rabobank Leusden. In een open brief aan Rabobank Nederland legt zij uit waarom. De brief is op persoonlijke titel geschreven. In het volgende nummer van Rabo Weekblad zal Rabobank Nederland op haar brief reageren. "Nooit meer zeggen dat alle banken op elkaar lijken." Met deze zin werden op 19 december de lezers van dagbladen pagina groot geconfronteerd. De slogan werd omlijst met een opsom ming van kenmerken en daden waarin wij ons onderscheiden van 'de anderen'. Ook werd een terugblik geworpen op het jaar dat achter ons ligt. Wat er in de advertentie stond klopt allemaal. Maar over de moeizame wijze waarop een en ander, veelal plaatselijk, moest worden gerealiseerd werd (terecht) gezwegen. Problemen Zonder volledig te zijn wil ik hiervan een kleine opsomming geven: De verregaande problemen rond de ondersteuning van Rabobank Nederland bij de invoering van de door hen ontwikkelde syste- men/produkten zoals de OLA/OLO-verwerking, alle storingen bij de aanmaak en verzending van rekeningafschriften, proble men bij de aanmaak van passen/cards en cheques enzovoort. Daar bovenop komen de zaken waarvan de klanten niets hebben gemerkt. Ik noem de problematiek bij de marktbewer king. Denk hierbij aan verkeerde mailings, foutieve selecties, onacceptabele fouten in het drukwerk, onvoldoende uitvoerings capaciteit en acties die te elfder ure werden gewijzigd en/of afgeblazen. Doch als ergste: zeer veelvuldige en grote problemen met betrekking tot automatisering en informatisering. Het meest recente voorbeeld is de onlangs bij onze bank volledig mislukte KIK/LAURA-LAN koppeling. Verzuchten Terugkijkend op 1995 kan ik alleen maar verzuchten dat wij externe beloftes zijn nagekomen. Veel interne zaken, die reeds zeer lang door Rabobank Nederland waren beloofd, zijn echter niet waargemaakt. Wordt het niet eens tijd dat 'Wij van de Plaatselijke Banken' ook als externe klanten worden gezien? Wellicht realiseren de disci plines, die thans paginagroot van de daken schreeuwen dat we "de beste oplossingen vinden voor financiële zaken en wensen", zich dan dat er ook andere noodzakelijke zaken en wensen moeten worden opgelost. Oude typemachine Ik realiseer mij ten volle dat niet alles ineens kan en dat er, ook bij Rabobank Nederland, op veel plaatsen hard (en goed) wordt gewerkt. Ik vraag me echter af of de problemen die zich bij de Rabobank v.|n AIU|<1 ci Begin 199S merkte u dat er bi) de Rabobank iets veranderde. Het meest In 't oog springend was natuurlijk de nieuwe huisstijl. Het nieuwe beeldmerk symboli seert onze ideeën over klantgerichtheid. Onze persoonlijke dienstverlening aan u Met Rabo Telebankieren krtjgt u met één d»uk 141 dus. Somen met u willen we de beste de knop het actuele uido op uw PC liet nieuwe oplossingen vinden voor UW financiële pakkci du de Rabobank kt 1995 Introduceerde, De zaken en wensen. Belangrijk daarbij zijn maakt het nog ccmoudtgcr tpur en bmulop tom Voordelig Rabo Telebankieren 7,5 mj||oen een verwekt. De Rabo Europa» gerit gratie toeging tol ruim 400 muica. En bij speciale lenloomtellingrn krijgt u vet» fikse burtlng. Z.o ook bij Vtnneel Korting Vermeer tentoonstelling gètnak m o loog mogelijke kosten. Wat dracht.™ uit w we daaraan In 1995 ol h sommen we graag nog eens voor u op. Gratis 'betalen' en toch rente we graag u bclaaltarlcvu ningifwhrlfl. ïvruijl uw b krijgt u ook nog ccro renti ben gedaan, binkrakrn regelen U du bet bette tr Johannu» NVrmnr. Deau e*powtte word» ta Haagse Maurllabun. tl kui boel gemakkelijk uw hemt boeken v ring»lijn 06 84 Eerste groenfonds Wekelijks rekeningafschrift prettig um regelmUIg ie weten Ik»' u cel ruur itajt Daarom kunt u-du elke wwk eet» rrk»nta»gir»ci»r1(i krijgen fc u-rvwe vut de Rjbobank die u niet» ku .1 Informatie over uw li na noen die n Meeste geldautomaten Bij de Rabobank hoeft u nooil meer um eemlanl geld verlegen le ritten. Want we hebben de nier» te geldautomaten Ut Nederland, meer dan 1850 dag. 7 dagen in de week Daarnaar' komt de Rabobank tleedv met pn meurt tap dit gebied de lang» dr «telvtcg en c vroegol Zo eenvoudig I» dat Telebankiert'n bij de Rahub btj de tnccttr andere bankc doordat u tegen lokaal IclcC lu-cngst gebed bdlsllflgvri) b. Al» eerste hanli liet dr Rabobank Itaar klanten (rrofttcrvn tan de nw^elijkbevlcn van ro'n speciaal groenland* Itet (iroenrentv Funrl. De liclmg- i» voordeliger ilall >it komt met nutte larref toegang krijgt Rabobank altijd bereikbaar Eerste op Internet rente bij- en .ifMltrlJelngen. U bclwlap gewoon leur. Ah eervle bank In Nedetland ewn mei tle Ralujfooft: 06 9277 t Jok kunl u aioter op de digitale snelweg. Op hellen met urne Htprwheeklljn, leenlijn en e: bltpt//WW w rabpbank.nl Museumjaarkaart cadeau bij Rabobank We zijn u graag van dienst Stichting Muieum Jaarkaart. o muteumbcroek De Rabo Ei Museum Jaarkaart Zo'n kaart Of ha-I nu gaal om aparen ol beleggrn. een lening i da- voor de auto nf het kopen van een eigen hult, de u tegelijk uw klaar Met een pcraatonlijk adele» waar u wal aan normaal f 45,- hebt. Op alle 1800 lurttoren naai u centraal. Dal Ja ^e!d ilt kluit aan de Rabobank krl|gt u I» méér dart een belofie. Inmlddch rijn er al meet dan llleit. Wï »l|n tl graag v» plaatselijke banken voordoen wel goed in beeld zijn bij de hier voor verantwoordelijke personen. Nu zijn het vooral de mensen op de plaatselijke banken die het feilen en falen van de middelen moeten overcompenseren. Visie '98? Prima, aan 'ons' zal het niet liggen. Maar kijk ook eens hoe er thans nog moet worden geschipperd. Werkplekken die qua ruimte al zijn afgestemd op de toekomst (formulier- en dossierloos werken) maar nu nog in beslag worden genomen door vier apparaten waaronder een oude typemachine! Daartussen moet de adviseur zijn of haar 'houding, gedrag en

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 2