Rabobank voortaan op agrarische èn HID-beurzen Onderzoeken geven goede resultaten 12 Bedrijvenadviesgroep Het aantal malen dat de Rabobank aan een beurs meedoet, neemt toe. Naast de agrarische beurzen krijgen namelijk ook belangrijke HID-beurzen voortaan structureel 'bezoek' van de organisatie. De uitbreiding volgt uit het nieuwe beurzenbeleid, dat medio vorig jaar positief werd ontvangen door de BVC-Bedrijvenadviesgroep. De Rabobank-stand op de Interstore beurs. Voor alle deelnemingen aan beurzen zijn drie heldere doel stellingen geformuleerd: De deelnemingen zijn een onderdeel van het verkoop proces. Ze zullen worden gebruikt om concrete pro ducten te demonstreren, om zodoende tot extra afzet te komen. De echte verkoop zal echter altijd via de lokale banken verlopen. Zij krijgen daarvoor, na iedere beurs, gespreksnoti- ties van de standbemanning, die voornamelijk zal bestaan uit bedrijvenadvi- seurs/relatiebeheerders van lokale banken, aangevuld met specialisten van Rabobank Nederland. Relatiebinding via relatie- kaarten: het persoonlijk uit reiken van de kaarten kan de bedrijvenadviseur 'zachte informatie' verschaffen (te denken valt bijvoorbeeld aan investeringsplannen) voor gerichte follow-up (met bijvoorbeeld financie- rings- en verzekeringspropo sities) na afloop van de beurs. De deelnemingen dienen ter ondersteuning en verbete ring van het imago. Onderzoek Interstore De doelstellingen zijn inmid dels getoetst. In de tweede helft van vorig jaar werd namelijk ervaring opgedaan met het meedoen aan HID- beurzen. Eén van de beurzen die werden 'bezocht', was Interstore (non-food detail handel). Daar werd toen een onderzoek gehouden, waarin de algehele presentatie van de Rabobank-stand en het imago van de Rabobank centraal stonden. Het resultaat van dat onderzoek: de stand, de bemanning en de productpre sentaties werden goed beoor deeld door de bezoekers (ruim eenderde deel van de ongeveer 14.000 beursbezoekers). Voor veel bezoekers bleek de Rabobank-stand een positieve bijdrage te leveren aan het huidige imago (moderner, des kundiger, attenter dan het beeld van de lokale bank). De meest opvallende uitkomst was echter dat bij 20% van de niet-klanten en bij 11% van de klanten de voorkeur voor de Rabobank was toegenomen. Onderzoek Efficiency Beurs Een andere HID-beurs waaraan werd deelgenomen, was de Efficiency Beurs (zake lijke dienstverlening). Na afloop werd onderzocht in hoeverre de 500 aanvragen voor Rabo Telebankieren •(Extra) tot daadwerkelijke afzet leidden. Een steekproef van 63 aanvraagformulieren gaf een positief beeld te zien: Rabobank

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 12