Veel ondernemers kiezen voor verkoop Nieuwe brochure beantwoordt vragen Brochure 'Uw bedrijf verkopen' 8 Relatiebeheer De verkoop van het eigen bedrijf is meestal niet eenvoudig. Afgezien van de emotionele binding die de eigenaar met het bedrijf heeft, komt er ook financieel, juridisch en fiscaal nogal wat bij kijken. Centraal daarbij staat de vraag hoe de ondernemer de beste deal kan realiseren. In de nieuwe brochure 'Uw bedrijf verkopen' leest de verkoper in spé wat de Rabobank voor hem kan doen. Ondernemend Nederland ver koopt momenteel op relatief grote schaal het eigen bedrijf. Daarbij gaat het vooral om bedrijven, waarvan de eigena ren langzamerhand van een welverdiend pensioen willen genieten. Zo'n verkoop is vaak een ingrijpend moment. Voor de ondernemer is zijn bedrijf een levenswerk, er spelen ook andere belangen mee, zoals de rechten van medewerkers en het voort bestaan van het bedrijf. In dit proces kan de lokale bank een belangrijke, adviserende rol spelen. Verkoopwaarde minimaal 5 miljoen De verkoop van een bedrijf, zeker als het om een wat groter familiebedrijf gaat, is vaak een uiterst ingewikkelde kwestie. De -gratis- brochure 'Uw bedrijf verkopen' gaat niet in op alle bijzonderheden daarvan. Wel kan de onderne- De brochure is bestemd voor ondernemers die hun bedrijf voor meer dan 5 miljoen willen verkopen. De brochure kan worden aangevraagd bij Mergers Acquisitions. Er zijn geen kosten aan verbonden. De vlag uit voor een geslaagde verkoop. mer er precies in vinden, wat de lokale bank en specialisten van Rabobank Nederland voor hem kunnen doen. De brochure is bestemd voor ondernemers die hun wat grotere (familie)bedrijf, met een verkoopwaarde van meer dan 5 miljoen, van de hand willen doen. Rol Mergers Acquisitions Op verzoek van één of een aantal lokale banken, kan de afdeling Mergers Acqui sitions een seminar over vertelt wat over de verschil lende redenen waarom een ondernemer een bedrijf wil verkopen. Er wordt uitgelegd wat daar allemaal bij komt kijken, welke vragen de ondernemer kunnen bezighouden, hoe de oriëntatiefase verloopt, wat het belang is van een goede timing, hoe de beste deal kan worden bereikt en welke antwoorden mogelijk zijn op een bod. bedrijfsverkoop organiseren. Ook kan deze afdeling de banken ondersteunen bij een intake-gesprek met een klant. Dit kost de banken niets. Praktijkvoorbeelden De afgelopen jaren heeft een aantal banken, samen met de afdeling Mergers Acqui sitions, ervaring opgedaan met verkooptransacties. Ter illus tratie daarvan zijn in de bro chure -anoniem- voorbeelden van verschillende transacties opgenomen. De brochure Inlichtingen: Mergers Acquisitions 030-216 2427

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 8