Prisma: cijfers die spreken Vermeer op enveloppen w Venster op Eigen Huis Management 3 "We hebben een handboek voor benchmarking ontwik keld. Daarnaast kunnen we een eendaagse training voor gespreksleiders aanbieden. Zij zijn de stimulerende factor en wij geven ze bepaalde tech nieken, waarmee ze dat beter hun specifieke behoeften is kunnen. afgestemd. Een beperkt aantal commerciële managers neemt En tenslotte bieden we op deel aan die workshop en ver- verzoek maatwerk. Zo krijgt volgens gaan ze in andere binnenkort een groep van vier samenstellingen per segment banken een workshop, die op zelf verder." Voor meer informatie: zie Klant Bank 20, 25 en J8/95 en Rabo Weekblad 8 en 10/95 Inlichtingen: Planning en Control WAB 040-2 17 6626 Basisvoorzieningen Vanaf volgende week hebben alle enveloppen voor centraal verstuurde rekeningafschriften een Vermeerlogo. Dit houdt verband met de officiële opening van de tentoonstelling op 27 februari. In de komende tijd wordt publicitair veel belangstelling verwacht, en kaarten bestellen is nog moge lijk. Het is de bedoeling met deze enveloppen de Vermeer tentoonstelling vanuit de Rabobank nogmaals onder de aandacht te brengen. Het logo zal tot en met week 13 op de enveloppen te zien zijn. Eigen Huis De commercieel manager Eigen Huis kan vanaf nu beschikken over Prisma Eigen Huis. Prisma (Prestatie-indicatoren-systeem voor het management) is een stuur /hulpmiddel en rappor teert in duidelijke cijfers wat er is gebeurd. Het toont de manager waar het goed gaat, en laat hem ontdekken waar het beter kan. Hij kan dan beter onderbouwd actie ondernemen. Prisma rapporteert over: plan en realisatie; het segment als geheel; individuele hypotheek adviseurs; opbrengsten en kosten; klanten en producten. Prisma is voor de commercieel manager het 'venster' op zijn segment; een beeldscherm waarop de prestaties van "zijn" Eigen Huis zijn getekend. Productieregister en rapportageset Prisma Eigen Huis bestaat uit twee delen: een productiere gister en een Excel-rapporta- geprogramma. In het productieregister legt de bank vast wat er in het segment Eigen Huis gebeurt. Alle handelingen worden gere gistreerd: de gevoerde advies- gesprekken (met vermelding van hypotheekadviseur en klant) de uitgebrachte èn de geaccepteerde offertes, en de verstrekkingen. Dit zijn in feite dus alle stappen van het verkoopproces. De bank moet deze gegevens zelf inbrengen. Ze kunnen nog niet worden 'afgetapt' uit een ander systeem, zoals OFP. Het productieregister bijhou den betekent voorlopig nog extra werk, maar in de toe komst zal dit register worden geïntegreerd in de overige verkoopondersteunende syste men, zodat dan weinig extra gegevens behoeven te worden ingevoerd. Het inbrengen van de gege vens is werk dat absoluut loont, omdat de gang van zaken in het segment zo syste matisch wordt vastgelegd. Daarmee is het een basis voor gedegen nacalculatie en beoor deling van de marktsituatie, van klantgroepen, van hypo theekadviseurs of van tussen personen. Het is ook een hulp middel om de prestaties van de hypotheekadviseurs met elkaar te vergelijken en hen van elkaar te laten leren. Overzichten over verschillende categorieën De commercieel manager krijgt met het productieregister inzicht in de gerealiseerde verkoopresultaten en in de verkoopeffectiviteit van het segment en van de hypotheek adviseurs. Hij beschikt over een groot aantal overzichten, verdeeld over verschillende categorieën: De categorie productie met overzichten naar hypotheek adviseur, cliëntmix, pro- duktmix of tussenpersoon, en overzichten waarin deze invalshoeken worden gecombineerd, bijvoorbeeld per adviseur naar product- vorm. Ook het gemiddeld aantal gesprekken per klant wordt gerapporteerd, evenals de offertescore, de acceptatiescore en de cross- selling-ratio. De mate waarin een adviseur pro-actief is, wordt gemeten aan het aantal gesprekken dat hij op eigen initiatief voert.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 3