Leren van de beste in de klas Eerste workshop en rapportage benchmarking 2 Management De eerste workshop over benchmarking is achter de rug en de rapportage over het derde kwartaal van 1995 ligt bij de banken. Half februari komt de rapportage over het vierde kwartaal. Deze week starten verspreid over het land (onder andere in Epe-Vaassen en Leeuwarden) de volgende series workshops. Een projectteam, met vertegen woordigers van de segmenten, Planning en Control WAB en bureau Arends Samhoud uit Utrecht, is er volop mee bezig. Harm Geels en Maarten Lems van dit adviesbureau voor dienstenmarketing, ver tellen over hun ervaringen tot nu toe en wat er de komende maanden te verwachten is op het gebied van benchmarking. Rapportageset "Het verzenden van die eerste rapportage in de derde week van december was een echte mijlpaal. Alle banken hebben gratis een exemplaar ontvan gen, met gegevens over hun eigen prestaties ten opzichte van collega-banken. Ook de rapportage over het vierde kwartaal 1995 gaat nog gratis naar alle banken. Zo kan iedereen kennis maken met het benchmarking-proces. Een bank die voor 250 een jaarabonnement op de rappor tageset neemt, ontvangt ver volgens ieder kwartaal de actuele benchmarking-gege- De eerste workshop De eerste workshop was op 30 november en 1 december in Sprang-Capelle. Commer ciële managers van zes banken uit de omgeving namen eraan deel. "We adviseren om zo'n tweedaagse workshop te sprei den. Op dag één maken de deelnemers kennis met elkaar en met de ideeën achter bench marking. Ze bespreken welk probleem ze willen gaan aan pakken en hoe ze dat kunnen doen. In de weken daarna gaan ze aan de slag. Op dag twee van de workshop wisselen ze hun ervaringen van de afgelopen weken uit en krijgen ze meer te horen over het benchmarking-proces." Omgaan met inefficiënte betaalmiddelen De eerste groep deelnemers was zo enthousiast, dat ze alle informatie ineens wilde hebben om er vervolgens zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan. Achteraf was dat minder geslaagd. Lems: "Wij hebben ons daartoe min of meer laten verleiden, maar het is beter om tussen de eerste en tweede dag van de workshop een periode van twee weken te nemen om ervaringen op te doen. Je hebt na zo'n eerste dag tijd nodig om alles te verwerken, erover te denken en ervaringen terug te melden. Een van de bench- marks van deze eerste groep was: het omgaan met ineffi ciënte betaalmiddelen. In de eerste week van januari gaan de zes deelnemende banken na, waarom precies klanten aan de balie komen. Inefficiënte betaalvormen, zoals het afgeven van een over schrijving bij de balie of het opvragen van 50 van een spaarrekening, worden geregi streerd. Op 12 januari komen de zes weer bij elkaar om hun metingen naast elkaar te leggen, met elkaar te vergelij ken en de beste aanpak te bespreken onder leiding van een gespreksleider." De gespreksleider speelt een belangrijke rol, onder andere bij het plannen van bijeen komsten, het opstellen van agenda's en als stimulator van het geheel. Soms kiest een groep een gespreksleider uit eigen gelederen, soms vraagt de groep iemand van Rabo bank Nederland om als gespreksleider op te treden. "Een gespreksleider kan zelf minder gemakkelijk actief deelnemen aan de discussie. Dat kan dus een argument zijn om een gespreksleider vanuit Rabobank Nederland te vragen. Wij bieden banken die een workshop willen de eerste twee, drie bijeenkomsten ondersteuning vanuit het projectteam." Het projectteam is druk bezig met de voorbereidingen voor de volgende workshops. De eerste dit jaar is inmiddels gestart: op 9 januari in Epe- Vaassen. In Leeuwarden begint er één op 10 januari. Momenteel hebben zich zestien groepen, in totaal 91 banken, aangemeld. De meeste groepen gaan in de komende weken van start. Enkele groepen ronden eerst hun FOCUS- of DELTA- traject af en beginnen in maart/april. Niet beginnen met het moeilijkste probleem Op de eerste dag maken de deelnemers kennis met elkaar. "Vaak kennen ze elkaar al van andere gelegenheden. Maar het is belangrijk om te werken aan groepsvorming. Tijdens een benchmarking- proces moet je jezelf kwets baar durven opstellen. Je helpt elkaar over en weer. Heel belangrijk is dat je van elkaar leert. Het probleem wordt op onderdelen geanaly seerd, het proces wordt uit eengerafeld en dan bespreek je met elkaar wie een bepaald probleem het beste heeft aan gepakt. Daarmee ga je dan aan de slag. Het werkt stimu lerend als je resultaat ziet. Daarom is het verstandig om een probleem aan te pakken dat niet al te ingewikkeld is." Het benchmarking-traject bestaat uit een workshop en vervolgbijeenkomsten. Geels en Lems adviseren om -na de tweede workshopdag- met enige regelmaat een bij eenkomst te plannen, bijvoor beeld om de 3 weken. De deel nemers steken daar het meest van op. Een van de bijkomende voordelen van het regelmatig bij elkaar komen: "Zo'n bench- marking-groep ontwikkelt zich langzaam maar zeker tot een netwerk van mensen, die ook op allerlei andere vlakken met elkaar van gedachten wis selen, zoals bijvoorbeeld over de vraag hoe je met mede werkers omgaat" Projectteam zit niet stil De directeuren van de banken uit de groep Sprang-Capelle zijn dermate nieuwsgierig naar benchmarking, dat ze nu ook zelf om een ééndaagse work shop hebben gevraagd. Daarin zal worden uiteengezet wat benchmarking 'kost' en wat het oplevert. Maar het projectteam doet meer:

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 2