Waarom financieringen en verzekeringen naar derden? Waarom zijn wij zo anders? Segment wil graag weten welke motieven banken hebben De Rabobank-hypotheekadviseur en zijn relatie met de klant 8 Eigen Huis De financiering en de verzekering van een woning hoeven nooit buiten de Rabobankorganisatie te worden ondergebracht. Toch zijn er banken die dat wel degelijk doen. Zelfs financieringen worden door hen 'weggegeven'. Het Segment Eigen Huis van Rabobank Nederland is erg nieuwsgierig naar de motieven van deze banken. Bij het 'uitbesteden' van verze keringen kan het segment zich nog iets voorstellen. Daarbij kunnen oude relaties in het geding zijn, of prijsas- pecten, of simpelweg de wens niet alles bij Interpolis -de 'huisverzekeraar'- onder te brengen. Maar over het elders onderbrengen van financierin gen is Eigen Huis ronduit ver baasd. Het segment vraagt zich oprecht af hoe zo'n post- tegen-provisie kan opwegen tegen langdurige inkomsten uit rentemarge. Een liquiditeitsprobleem kan nooit de reden zijn, want daar in kan Rabobank Nederland voorzien. Ook kijkt Eigen Huis met enige zorg naar de aspecten relatiebeheer en klanten binding. Want als banken de verzekering én de financiering van een huis aan derden geven, krijgen die derden toch wel een erg goede entree bij de klant. Oproep Het segment wil dan ook graag weten wat de motieven van deze banken zijn. Misschien wordt in produkten en prijzen wel iets over het hoofd gezien. Vandaar een dringende oproep: schrijf of bel Eigen Huis en vertel ons waarom u de financiering en de verzekering van een woning elders onderbrengt. Aan de hand daarvan zal het segment, in overleg met de Beleidsvoor bereidingscommissie Eigen Huis, bekijken of het nodig is de produkt- en prijs-onder- steuning aan te passen. U kunt uw reacties opsturen naar of telefonisch melden aan: Rabobank Nederland Segment Eigen Huis t.a.v. Gerhard Wieringa Adrescode EZ 157 fax. nr. 040 - 2 17 68 89 Inlichtingen: Segment Eigen Huis 040-217 6698 Eigen Huis Tijdens de Workshops voor de hypotheekadviseurs en ook bij de Consultatiedagen die in de afgelopen maanden plaatsvonden, kwam de vraag regelmatig op tafel: Hoe kunnen wij ons onderscheiden van onze concurrenten op de markt voor woninghypotheken? Het antwoord is eenvoudig: stel het belang van de klant centraal. Dat betekent: relatie boven transactie. De hypotheekadviseur van de Rabobank kan dat beter dan welke concurrent ook. Veel hypotheekverkopers noemen zich "onafhankelijk" en geven zogenaamd "gratis advies". En dat is niet juist. Onafhankelijk ben je pas als je voor alle partijen kunt bemid delen en ook steeds alle hypo theekalternatieven aan je klant kunt voorleggen. Alle varian ten brengen bovendien even veel opbrengsten op voor de tussenpersoon.Bij makelaars en hypotheekadviesbureaus is dat absoluut niet het geval. En "gratis advies" kun je moeilijk gratis noemen, alleen omdat de klant niet rechtst reeks aan de adviseur betaalt. De klanten zouden eens moeten weten hoeveel provisie zo'n tussenpersoon vangt! Bij de Rabobank kan eigenlijk alles De gespecialiseerde hypotheek adviseur van de Rabobank is niét "onafhankelijk". Hij hoeft er ook niet mee te schermen om de klant voor zich te winnen. Het eigen hypotheekassortiment en de condities zijn uiterst concurre rend. Bij de Rabobank kan eigenlijk alles. De behoeften van de klant nu en later staan daarbij centraal. Dat betekent twee dingen: Advisering op individuele maat is beter als je de klant en zijn situatie persoonlijk kent. Dichtbij zitten, als complete financiële dienst verlener maakt dat makke lijker. Ook na de transactie staat de Rabobank er. Tot in lengte van jaren, zodat de klant altijd op de adviseur en de bank kunt rekenen. Assortiment maakt veel mogelijk Beleggers op de markt voor woninghypotheken zoals pen-

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1996 | | pagina 8