i Doel arrangementenbeleid 14 I Relatiebeheer -Anton Gelten, Frank Egging en Jan Sikkens- zich fulltime bezig met arrangementen voor de profit en non-profitsector. Ze onderhandelen met over koepelende organisaties zoals winkelketens, scholen en gezondheidsinstellingen, brengen offertes uit, maken namens de lokale banken afspraken, stellen hen daarvan weer op de hoogte, en onder houden in veel gevallen de relatie met de franchisema- nager van de keten, waarmee ze een contract hebben afge sloten. Overigens kunnen dat ook best regionale bedrijven zijn. Als voorbeeld noemt Gelten een bakkerij keten in Noord-Holland, waarvan het hoofdkantoor bankiert bij Rabobank Alkmaar. Alle bankdiensten Kenmerkend voor het arran gement is, dat het alle bank diensten bevat, van financie ringen tot betalingsverkeer en verzekeringen. Afspraken worden vastgelegd in een bovenlokaal raamwerk-con tract. Dit is ook de reden dat Rabobank Nederland arrange menten afsluit voor de lokale banken, ook als het een regio nale keten betreft. De bij die keten aangesloten winkeliers bankieren in de meeste geval len immers in verschillende plaatsen en bij verschillende lokale banken. Inmiddels is met bijna dertig overkoepelende organisaties en relatief grote instanties in de sectoren profit en non- profit een arrangement afge sloten. Dit aantal neemt welis waar niet dagelijks toe, maar stijgt gestaag. Ondernemers binden Het komt voor dat de fran- chise-organisatie de bij haar aangesloten ondernemers ver plicht zaken te doen met één bepaalde bank. En dat kan best de concurrent zijn. Dat scheelt de franchisegever namelijk werk, omdat de bank waarmee hij zaken doet precies van de hoed en de rand weet. "Als wij nu zorgen dat wij de bank zijn met het arrange ment, houden we dergelijke ondernemers in eigen huis, en I t kunnen we nieuwe onderne mers aantrekken. Daarom maken wij vanuit Rabobank Nederland, net als de concurrent, uniforme afspraken met financieel gezonde en rendabele, over koepelende organisaties. Bovendien nemen we zo de lokale banken allerlei juridi sche en organisatorische rompslomp uit handen," aldus Gelten. Concurrent het hoofd bieden Raamwerk: uniformiteit maar geen decreet "Juist door haar structuur is onze organisatie een stuk krachtiger dan de concurrent. Die dicteert afspraken aan haar kantoren. Bij ons geldt dat in veel mindere mate, omdat we flexibele contracten afsluiten," vult Sikkens aan. "Binnen dat raamwerk kunnen banken zelf bepaalde zaken afspreken." Als voor beeld geeft hij een financie ringsarrangement. "Rabobank Nederland geeft vrijwel altijd maximum tarieven. Banken hebben de vrijheid daarvan naar beneden af te wijken. Overigens is het in dat geval wel handig eerst contact op te nemen met de afdeling Arrangementen. Wij kennen immers de actuele marktcon- dities en weten precies wat de concurrent doet, zodat precies de goede offerte kan worden uitgebracht. Doen we dat niet, dan verliezen we geheid marktaandeel. Wel is het uiterst belangrijk, dat de hele organisatie zich aan de uni forme afspraken houdt." Lokale banken van eminent belang "De lokale banken zijn van eminent belang voor het wel slagen van het arrangementen- beleid," zegt Egging. "Zij kennen de ondernemers, doen er zaken mee, pikken sig nalen op die wij bij Rabobank Nederland niet te horen krijgen. Wij houden ons zeer aanbevo len die signalen ook te horen." Starters franchisen vaak "Ook de marktbewerking is -ondanks de bovenlokale aanpak- een flexibel raam werk om de gedachten te bepalen, in plaats van een decreet," vertelt Gelten. Nadrukkelijk wijst Egging daarbij nog eens op de markt- "Hier in Eindhoven regelen we niet alles tot in de puntjes. Voor lokale banken valt er nog genoeg te onderhandelen." Anton Gelten, Frank Egging en Jan Sikkens (v.r.n.l.) van de eenheid Arrangementen. Uitbreiden marktaandeel door een klantgerichte benade ring en uniforme (prijs)afspraken met grote groepen ondernemers, en organisaties in de non-profit sector Verhogen van de efficiency door het optimaal benutten van eenduidige afspraken Verhogen van de afzet door een totaalpakket aan te bieden

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 14