Arrangementen evolueren Centrale afspraken bieden lokale vrijheid Relatiebeheer I 13 Relatiebeheer Tot voor kort was het ongebruikelijk in de lage landen. In het bankwezen was het zelfs not done: onderhandelen op het scherp van de snede. Grotere marktpartijen bedingen echter steeds vaker gunstige voorwaarden voor meer dan één bankdienst. Het arrangement evolu eert in hoog tempo van een enkele financieringsafspraak naar het complete pakket bankdien sten. Voor de Rabobank reden genoeg om een speciale eenheid Arrangementen in het leven te roepen. De organisatiegraad in de detailhandel neemt hand over hand toe. Overkoepelende organisaties willen voor de bij hen aangesloten ondernemers afspraken met één, en zelfs vaak met meerdere banken. In de non-profitsector is het daarentegen nog een redelijk nieuw fenomeen. Nu de Staat zich echter in toenemende mate terugtrekt, doet ook in deze sector het arrangement opgang. Efficiency De achterliggende gedachte bij beide sectoren -zowel de profit als de non-profit- is dat ze uniforme condities willen en eenduidige afspraken met de bank. Dit komt namelijk de efficiency ten goede. En juist efficiency is voor de meeste winkeliers in het Midden- en Kleinbedrijf één van de voor naamste redenen om zich aan te sluiten bij een franchiseke- ten. In sommige branches is de onafhankelijke winkelier -bijvoorbeeld de kruidenier op de hoek- nagenoeg geheel uit gestorven. Een groot deel van de omzet van de banken in het Midden- en Kleinbedrijf is dan ook alleen te realiseren via relaties, die onder de paraplu werken van een overkoepe lende organisatie. Speciale eenheid Arrangementen Voor het Segment Relatiebeheer was deze ont wikkeling reden om de spe ciale eenheid Arrangementen in het leven te roepen. Sinds een paar maanden houden drie medewerkers Marktaandelen Met een marktaandeel van 34 procent, is de Rabobank bij bedrijven met zo'n twintig tot vijftig werknemers de belangrijkste huisbankier, direct gevolgd door de ABN- Amro met 32 procent en op afstand door de ING met 24 procent. Ook in het buiten lands- en binnenlands be talingsverkeer ontlopen de Rabobank en de ABN-Amro bank elkaar nauwelijks en blijft de ING fors achter. De Rabobank neemt een sterker positie in dan de ABN- Amro bank met het Rekening Courant Krediet, leningen, schadeverzekeringen inclusief Interpolis en bedrijfsspaarre- gelingen. De ABN-Amro bank zet op haar beurt weer meer deposito's af. Offerte-aanvragen Het gros van alle offertes wordt aangevraagd bij de grote drie: Rabobank, ABN- Amro bank en ING bank. De Rabobank loopt daarbij een straatlengte voor. Bijna de helft van alle bedrijven weet de weg te vinden naar de Rabobank, als het om offertes gaat. In 80 procent van de gevallen worden die offertes daadwerkelijk omgezet in een contract. Bij de ABN-Amro en de ING liggen die percentages fors lager: iets meer dan 40 procent van de bedrijven vraagt bij één van beide een offerte aan. Bij de ABN-Amro leidt dat in 65 procent van de gevallen ook tot afspraken, bij de ING is dat 70 procent. Meer informatie over het onderzoek van Heliview staat in de november-editie van Rendement. Inlichtingen: Segment Relatiebeheer 040-217 77 00

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 13