Sterke voorkeur voor één bank Kleinere bedrijven shoppen nauwelijks Voorbeeld 12 Financiële Advisering prognose-rendementen om de klant een idee te geven van wat hij op de einddatum mag verwachten. (Deze prognoses zijn gebaseerd op behaalde resultaten in het verleden. Maar uiteraard hoeven de ontwikkelingen niet weer zo uit te pakken; de uiteindelijke rendementen kunnen dus wel eens mee- of tegenvallen.) Appels en peren Wie Koersplan en Cumulent Totaal Plan naast elkaar legt, zou de indruk kunnen krijgen dat het eerste bij dezelfde prognosepercentages veel hoger uitkomt dan het tweede. Een geval van appels en peren. In feite is het omgekeerde het geval. Cumulent Totaal Plan Als het Cumulent Totaal Plan een rendement van 10% offreert, dan wordt daarmee een beleggingsresultaat van 10% bedoeld dat de beleg gingsfondsen van de Robeco Groep naar verwachting behalen aan koersstijgingen en dividenduitkeringen. Dit wordt bij het Cumulent Totaal Plan volledig aan de klant doorgegeven. Dus: 10% beleggingsresultaat =10% rendement voor de klant op zijn belegd vermogen. Koersplan Koersplan daarentegen bere kent ongeveer 3% aan kosten. Vermeldt de offerte een resul taat van 10%, dan heeft men het over een beleggingsresul taat dat ongeveer 13% moet zijn. Dit is wel een erg opti mistische verwachting. Na aftrek van de kosten blijft er voor de klant een 'netto' bedrag over dat een stuk lager is. Dus: 13% beleggings resultaat 10% rendement voor de klant. Geen garantie Een klant die twee offertes naast elkaar wil leggen, moet het geprognotiseerd kapitaal bij het Koersplan 10% dus vergelijken met het geprogno tiseerd kapitaal bij het Cumulent Totaal Plan 13%. Of hij dat rendement inder daad haalt, zal echter altijd van de daadwerkelijke beleg gingsresultaten afhangen. Rendementen in het verleden vormen nog steeds geen enkele garantie voor de toekomst. Stuk voordeliger In het hierbij afgedrukte voor beeld worden de twee produk- ten bij gelijk beleggingsresul taat (13% voor beide) naast elkaar gezet. Buiten de appels- en-perenfruitmand blijkt het Cumulent Totaal Plan een stuk voordeliger uit te pakken. Inlichtingen: Interpolis Helpdesk Leven Particulier 013-462 1250 Een man van 35 jaar stort 20 jaar lang 100 per maand. Bij een brutorendement van de beleggingen van 13% per jaar voor beide produkten is het prognose-eindkapitaal: Koersplan Cumulent Totaal Plan 72.400 88.000 Relatiebeheer Directeuren van kleine middenbedrijven met zo'n twintig tot vijftig werknemers, bankieren bij voorkeur bij één bank. Dat blijkt uit een onderzoek, verricht door het Bredase onderzoeks bureau Heliview in opdracht van het tijdschrift Rendement. De uitkomst van dit onderzoek is opmerkelijk, omdat tot dusver de opvatting heerste dat het zakenleven shoppen hoog in het vaandel heeft. Lokale banken kunnen zich dus bij kleinere bedrijven vooral richten op relatie- behoud en -verdieping. De heersende opvatting dat bedrijven coüte que coüte op zoek zijn naar scherpe tarie ven en gunstige voorwaarden, staat met dit onderzoek op losse schroeven. Althans, waar het de kleinere bedrijven betreft. Die categorie zakelijke relaties is veel minder dan grotere bedrijven, geneigd te gaan shoppen. Bijna 80 procent bankiert zelfs bij één bank. Eén van de redenen daarvoor is dat ze moeilijker krediet krijgen bij een bank die hen niet kent. Bovendien zijn zij vooral gesteld op gemak en is shoppen een tijdrovende bezigheid. Tevreden over bank Heliview ondervroeg meer dan vijfhonderd directeuren van kleine middenbedrijven. Die bleken over het algemeen zeer tevreden over hun huis bankier. Zelfs in die mate, dat ze overwegen er alle bankza ken onder te brengen. Zo'n 12 procent van de direc teuren die nu nog zaken doen met meer banken, geeft dat namelijk aan. De Rabobank wordt door hen het vaakst als kandidaat genoemd. Slechts 4 procent van de bedrijven, die momenteel ban kieren bij één bank, overweegt hun bankzaken te spreiden. Gemiddeld heeft het bedrijf zo'n negentien keer per jaar telefonisch of persoonlijk contact met de relatiebeheer der. Bedrijven met maximaal zo'n dertig werknemers onder houden dat contact veelal tele fonisch, grotere bedrijven doen dat bij voorkeur per soonlijk en ook wat vaker dan de kleinere.

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 12