Meer tijd voor reizenverkoop en direct marketing Introductie nieuw World Travel System Wat hoeft u niet meer te doen als u WTS heeft? 4 Basisvoorzieningen ^■Tf—lilWfc Het scheelt minstens een half uur per reisovereenkomst, allerlei administratieve rompslomp behoort er definitief mee tot het verleden, èn het kan ook nog worden gebruikt voor direct marketing activiteiten. Het World Travel System -inmiddels uitgeleverd aan zo'n vijftig lokale banken- biedt dan ook nogal wat voordelen. Wie reizen verkoopt, heeft nu tenminste de tijd om dat gestructureerd aan te pakken, en zich te richten op interessanter werk dan het voeren van een ingewikkelde -en soms zelfs dubbele- administratie. WTS demonstratie op vakantievakbeurs. Met een marktaandeel van 10 procent is de Rabobank de grootste aanbieder van reizen. De bank wil dit aandeel mini maal behouden, maar wel de kosten verlagen. Daarom is onderzocht hoe het verkoop proces beter kon worden gestroomlijnd. Het resultaat is het nieuwe World Travel System, kortweg WTS, èn het oprichten van het Facilitair Centrum Reizen. Dit centrum verricht alle back-office werk zaamheden voor banken die WTS hebben. Enorme tijdsbesparing En dat scheelt nogal wat tijd, volgens Monique van der Meer, cliëntadviseur en Produktspecialist Reizen bij Rabobank Noordwijk. De bank was één van de eerste die werkte met het WTS. "Ik hoef maar één keer een klantenkaart aan te maken. Daarop staan ook alle bijzon derheden van de klant. Als hij een volgende keer komt, hoef ik dat niet opnieuw te vragen en in te vullen. Ik weet dus goed wie mijn klant is, als hij aan de balie komt. Bovendien kan ik die gegevens -met de informatie over de reis die hij heeft gemaakt- gebruiken voor direct mailing. Tot dusver -wij werken nu drie maanden met het systeem- heb ik dat nog niet gebruikt, maar zodra ik alle gegevens van mijn klanten heb ingevoerd, ga ik dat zeker doen," aldus een enthousiaste Van der Meer. "De reisover eenkomst is ook een stuk dui delijker geworden. De klant kan er werkelijk alles op terugvinden: vlucht- en hotel- gegevens, reeds betaalde en nog te betalen bedragen, gege vens over de reis- en annule ringsverzekering en zijn con tactpersoon in Nederland, als hij weg is. Ook de automati sche incasso's zijn gemakke lijk. Bovendien kan ik altijd met vragen terecht bij het Facilitair Centrum Reizen." Meer tijd voorverkoop Als andere voordelen noemt Van der Meer de reis- en annuleringsverzekeringen. "Omdat die in het systeem zitten, hoef ik daarvoor niet meer apart een polis af te sluiten. De gegevens gaan direct naar Interpolis, ook dat scheelt tijd. Verder bevat WTS standaardinformatie over touroperators, de ANVR, ver zekeringen, commissie-afspra ken en wat dies meer zij. Ik had altijd al een leuke baan, maar nu heb ik veel meer tijd voor de commerciële kant van mijn werk." Via LAURACom kunnen banken direct doorschakelen naar reserveringssystemen en databanken van bijvoorbeeld luchtvaartmaatschappijen en hotelketens. Op termijn kan voor het inlezen van reserverings- gegevens ook de zogenoemde ANVR-vastlegstring worden gebruikt. Voorlopig verloopt de communicatie tussen het WTS-systeem bij de banken en het Facilitair Centrum Reizen nog via diskettes. Begin volgend jaar is de on-line-verbinding een feit. Bijhouden van standaardgegevens Verwerken van betalingen van debiteuren Verwerken van inkoopgegevens van contract-tour operators Afrekenen met contract-touroperators en met tour operators met wie geen contract is afgesloten Informatie verstrekken aan Interpolis Afrekenen met de Stichting Garantiefonds Reisgelden Verzamelen van informatie voor management en aan leveren maandstaatgegevens Afdragen van BTW, zodra alle banken WTS hebben Telkens opnieuw klantinformatie invullen Aparte polissen aanmaken voor reis- en annulerings verzekeringen

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 4