Nieuwe marktbenadering werpt vruchten af 20 Bedrijvenadviesgroep De nieuwe segmentindeling eist een andere kijk op (verkoop)zaken. Marktbewerking en klantbediening binnen de Bedrijvenadviesgroep zijn ingrijpend gewijzigd. Twee banken vertellen over hun ervaringen. Tot nu toe werkte de afzet van bankdiensten vaak op basis van het 'piepsysteem': de klant nam actie op het moment dat hij iets nodig had. De nieuwe formule gaat uit van een pro actieve opstelling van de bank. De wensen en behoeften van onze klanten staan centraal. Gezien de hoeveelheid klanten binnen de Bedrijvenadvies groep wordt daarbij gebruik gemaakt van moderne marke tingtechnieken. Veel behoeften en wensen zijn relatief eenvoudig en kunnen door standaardprodukten worden ingevuld: via stan daard-marktbewerking, zonder daarvoor persoonlijk naar de klant te rijden. Een telefoontje van de bedrij- venadviseur of van de ver koopbinnendienst is vaak voldoende en kan heel per soonlijk zijn. Beperkte groep klanten lokaal bewerken scoort hoog Bij een actie zoals die voor het Rekening Coulant Krediet, selecteert de bank uit het mai lingbestand de prospects die op basis van testresultaten of persoonlijk inzicht een hoge scoringskans hebben. De follow-up geeft grote kans op succes. In de analyse van de resultaten bij deze actie zijn grote onderlinge verschillen geconstateerd: de respons op de follow-up varieert van 10 tot zelfs 80% van het aantal telefoontjes. De bank met 80% heeft met een rela tief geringe inbreng een hoge score weten te bereiken en hoort bij de 2% van de banken met meer dan twintig verstrekte kredieten. Uit de praktijk Twee banken vertellen over hun ervaringen: de Rabobank Beek en Donk, die aan de cen- Ton Scheepers van de Rabobank Beek en Donk: Centrale selectie aangescherpt met lokale klantinformatie. trale mailing heeft deelgeno men en de Rabobank Delft, die met het selectieoverzicht de actie helemaal zelf heeft uitgevoerd. Harde en zachte informatie Ton Scheepers, hoofd Commerciële Zaken van de Rabobank Beek en Donk, vertelt over de centrale mailing: "De centraal aangele verde gegevens zijn niet zonder meer gebruikt. We hebben de adressen op gevraagd en daar vervolgens zelf ook nog een selectie uit gemaakt. Op basis van harde en zachte informatie over de klant, hebben we uit de ruim vijftig aangeleverde adressen er zo'n dertig uitgelicht. Er zaten bijvoorbeeld klanten bij met bijzondere BV-con- structies, die daardoor meer cliëntnummers hebben, maar die wij als één relatie beschou wen. De dertig klanten die overbleven, hebben we de mailing toegestuurd. Daarvan reageerde een aantal direct op het aanbod. Zo'n twee weken na de verzending zijn we de aangeschreven klanten gaan bellen. Dat had tot resultaat dat uiteindelijk 80% van de benaderde klanten op het aanbod inging. Daardoor was het voor de bedrijvenadviseurs ook een prettige actie om aan deel te nemen. Het motiveert meer als je vaak 'ja' hoort, dan in negen van de tien gevallen een 'nee' te moeten noteren." Groot succes De noodzaak om op de cen traal uitgevoerde selectie nog een tweede uitsplitsing te maken, wordt onderschreven door Cees Opree, hoofd Commerciële Zaken van de vestiging in Delft. Ook hij trof in 'zijn' adressen nogal wat onbruikbare namen aan: "Wij kregen een lijst van drie honderd klanten. Daaronder bleken echter ook flink wat verenigingen en stichtingen te zitten. Het was zinloos om die te benaderen, omdat het krediet voor hen niet relevant is. Na een kritische beschou wing hielden we vijfentachtig klanten over. Daarvan reageerden er zeven tien spontaan op het aanbod. Na veertien dagen zijn we met vier bedrijvenadviseurs de mensen gaan bellen. In totaal zijn we er uiteindelijk in geslaagd zesenveertig klanten voor het aanbod te interesse ren, dus we hebben een score van meer dan vijftig procent gehaald. Dat is natuurlijk een prima score, maar achteraf bezien was het niet meer dan logisch dat het succes groot was. We hadden de doelgroep zo gedefinieerd, dat we haast wel móesten scoren. Dat is dan ook de les die we hebben geleerd. Het is handig om gebruik te maken van de centraal aangeleverde bestan den, maar het is absoluut noodzakelijk om daar vanuit de lokale vestiging nog eens goed naar te kijken, om te voorkomen dat je klanten benadert die vrijwel zeker niet in een aanbod zijn geïnteres seerd." Cees Opree van de Rabobank Delft: Succes is groot bij een juiste doelgroepselectie. Advies in marktbewerkings pakketten Bij een centrale actie voert Rabobank Nederland namens

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 20