V Het was wel bollen met de geit Relatiebeheer I 17 Kenmerk van het Deltaproject Planmatig en gestructureerd integraal financieel advies geven. Kiezen cliënten Verzamelen \Genereren Project Delta cliëntinformatie Aerkoopideëen Evalueren verkoop- ideëen/ Selecteren cliënten Evalueren resul taten Ontwikkelen verkoop plannen Verkopen Niet meer voor iedere wissewas storen "Voor het mooie kwam dat Deltaproject weliswaar een maand te' vroeg, maar de filo sofie van Delta paste goed in de organisatie die wij voor ogen hadden," aldus Directeur Bedrijven Hans Veldman van de bank. "Het leek ons dan ook maar het beste direct te beginnen." Het enige wat eraan ontbrak, was de afdeling Commerciële Ondersteuning. De bank zette deze in no-time op poten. Over het belang hiervan zegt Veldman: "Vroeger zaten de relatiebeheerders op verschil lende locaties, vaak achter een balie en midden in de bankhal. Het was de gewoonste zaak ze voor iedere wissewas te storen. Tegenwoordig zitten ze apart. Commerciële Ondersteuning vangt alle telefoontjes op, zodat ze vol doende rust en ruimte krijgen om zich op hun feitelijke werk te richten: het actief benade ren van bedrijfsrelaties en de verkoop van produkten en diensten." Pragmatische oplossingen Het voornaamste probleem waar de bank tijdens Delta Relatiebeheer tegenop liep, was dat de relatiebeheerders maar een klein percentage van de grotere bedrijfsklanten daadwerkelijk goed kenden. Bij de vijf fusiebanken werkten namelijk tien relatie beheerders. De vijf die over stapten, hadden lang niet alle klanten even goed in beeld. Het eerste wat zij dus deden was alle dossiers opschonen en actualiseren. Een ander probleem was dat het geauto- systeem te bedenken, dat tot vandaag de dag dienst doet. De bank koos meer pragmati sche oplossingen en ziet Delta vooral als een concept om de gedachten te bepalen. "Volgens de Delta-aanpak is het bedenken van ideeën een groepsactiviteit. Wij hebben dat losgelaten. Commerciële Ondersteuning verzint alge mene ideeën, terwijl de relatie beheerders zich buigen over gedetailleerde en specifieke op een klant toegesneden ideeën." Ook hanteert de bank een ander planning- en monitoring systeem dan Rabobank Nederland ontwik kelde. "Dat was zo complex, dat we er niet mee uit de voeten konden, dus ook daar voor hebben we een simpel systeem bedacht. We vergelij- matiseerde cliënteninformatie formulier niet naar wens werkte. Voor de bank reden genoeg om met hulp van het Deltateam een -weliswaar handmatig, maar effectief- Rt Directeur Bedrijven Hans Veldman van Rabobank West Friesland Oost temidden van bet team relatie beheerders. ken het aantal geplande bezoeken met de gerealiseerde, houden bij hoeveel ideeën zijn gegenereerd, en wat dat precies heeft opgeleverd." Het 'Delta-denken' vasthouden Het vasthouden van het 'Delta-denken' is volgens Veldman in de praktijk best een probleem. "Zodra het project achter de rug was, vlogen onze relatiebeheerders enthousiast de deur uit om klanten te benaderen. Op dat moment gebeurde er aan het in stand houden van het concept te weinig. Na korte tijd is overigens de draad wel weer opgepakt. Het is name lijk een goede manier om gestructureerd bedrijfsrelaties te benaderen en gediscipli neerd samen te werken in een team. Het geeft extra spirit en dat heeft een positieve uitstra ling op alles en iedereen binnen de bank." Over de rol van Rabobank Nederland zegt hij: "Ik denk niet dat we het zonder Rabobank Nederland

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 17