nr Opbrengst voor banken Als bank moet je je beperkingen kennen. 12 I Financiële Advisering Dirk Tabak, Financieel Adviseur Beleggingen bij Rabobank Bolsward, midden in zijn werkgebied. is druk bezig haar kantorennet fors uit te breiden. Kwaliteit en continuïteit Het gros van de klanten van Schretlen komt binnen via de lokale banken. Ook daarin is een duidelijke groei te zien. Momenteel hebben zo'n twee honderdvijfenzeventig banken klanten ondergebracht bij Schretlen, in januari vorig jaar waren dat er nog honderd. Dirk Tabak, Financieel Adviseur Beleggingen bij Rabobank Bolsward, heeft drie klanten, die inmiddels in Amsterdam bankieren, voor twee anderen worden op dit moment persoonlijke vermo gensplannen opgesteld. Zijn belangrijkste motivatie: "Kwaliteit en continuïteit. Als bank moet je je beperkin gen kennen. Het gaat om top- klanten: mensen die heel goed weten wat ze wel en niet willen. Als wij deze klanten geen kwaliteit bieden op het allerhoogste niveau, zitten ze binnen de kortste keren bij de concurrent, terwijl wij zelf beschikken over een meer dan uitstekende Private Bank." Eén van de twee klanten waarvoor op dit moment een vermogensplan wordt gemaakt, bankiert nu nog met 4 miljoen bij de concurrent. "Toen deze klant met een relatief simpele vraag bij onze relatiebeheerder kwam, hebben wij hem geattendeerd op Schretlen. Zijn eigen bank doet namelijk alleen aan ver mogensbeheer, terwijl hij juist een planning wilde." Ingrijpend proces De vermogensplanners van Schretlen gaan bepaald niet over één nacht ijs, als het er om gaat een goed vermogens plan op te stellen. Tabak: "Voor de meeste klanten is vermogensplanning heel ingrijpend, omdat er werkelijk alles bij wordt betrokken." Daarbij gaat het zowel om het privé- als om het zakelijk ver mogen. Zijn nu nog bij de concurrent bankierende klant kreeg zelfs het advies zijn hele testament -waarvan hij dacht dat het zo goed in elkaar zat te herzien. Overigens leverde dat volgens Tabak geen enkel probleem op, omdat deze klant nu precies krijgt waaraan hij behoefte heeft, èn het levert hem financieel voordeel op. Vermogensbeheer en -Advisering Wie zijn vermogen stalt bij Schretlen, kan dat op twee manieren doen. Hij kan het beheer ervan geheel uitbeste den, zodat hij er verder geen omkijken meer naar heeft, maar wel regelmatig wordt geïnformeerd over de stand van zaken. Gaat hem dat echter te ver, dan kan hij zijn geld onderbrengen bij Vermogensadvisering. De vermogensadviseurs vragen voor iedere transactie toestemming aan de klant. Maar, of het nu gaat om het totale beheer of om een advies, er wordt altijd uitge gaan van één visie. Schretlen baseert zich daarbij op ver schillende in- en externe bronnen. Deze visie komt tot stand in de strategievergade ring. Iedere vermogensbeheerder of -adviseur houdt -voordat hij een definitieve beslissing neemt- ruggespraak met een collega. Ook zijn de taken van de vermogensplanners ener zijds en -beheerders anderzijds strikt gescheiden. 50 procent van de pro visie van aandelen en obligaties •50 procent van de bestandsvergoeding van de Robeco Groep 30 procent van de pro visie van opties en futures Commercieel nut Tabak is van mening dat het commerciële nut voor de banken groot is. "Zodra ik een klant bij Schretlen heb ondergebracht, heb ik er geen werk meer aan, terwijl ik wel 50 procent van de provisie krijg. Veel belangrijker vind ik echter de positieve bijdrage die de kwaliteit van Schretlen levert aan ons imago. Dat is niet in geld uit te drukken. Voor mij zijn de medewerkers van Schretlen gewoon mijn collega's in Amsterdam." Eerder verscheen een artikel over Schretlen en Co. in Klant Bank 24/1995. Inlichtingen: Schretlen Co. 020 - 5 77 33 28

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 12