Koek nog niet op Werknemerssparen Bedrijvenadviesgroep 19 De invoering van de Wet Vermeend/Vreugdenhil in januari 1994 heeft de belangstelling voor het werknemerssparen enorm doen toenemen. Tot nu toe heeft de Rabobank er alles aan gedaan om een zo groot mogelijk deel van de werk- nemersspaarkoek te verwerven. Nog steeds is die koek niet verdeeld. Met name in het midden- en kleinbedrijf nemen veel werkgevers niet aan de regeling deel. Te grote adminis tratieve rompslomp houdt de kleinere bedrijven vaak tegen. De bedrijvenadviseur kan deze misvatting met argumenten omzetten in enthousiasme voor het werknemerssparen. Per slot van rekening zijn er weinig produkten, die een win/win/win-situatie voor zowel werkgever, werknemer als bank opleveren. Ook voor het verdiepen van het produkt werknemerssparen zijn er vol doende mogelijkheden. Veel werknemers zijn nog 'dief van de eigen portemonnee' door niet mee te doen aan een bestaande regeling. Met de actie Marktverdieping kunt u daar iets aan doen. In 1996 blijft acquireren op een nog niet volledig verdeelde markt een speerpunt. Alle informatie bij elkaar Op de helpdesk komen dage lijks vragen over produkt- inhoudelijke zaken binnen. Daarom is besloten om één nieuwe documentatie te maken, waarin alle bestaande informatiebronnen op een overzichtelijke manier zijn samengevoegd. Deze nieuwe documentatie bestaat uit de volgende delen: produktinhoudelijk; commercieel; administratief (Centraal systeem Werknemerssparen AWS); reglementen (Lokaal systeem Werknemerssparen ARW-toepassingen). Elk onderdeel wordt op papier én op een diskette uitgeleverd. U kunt de hele documentatie op uw netwerk installeren. Als u wilt kunt u dus zelf meer exemplaren printen. De vier onderdelen zullen na elkaar worden uitgeleverd: het pro- duktinhoudelijke en het admi nistratieve deel de komende week. Elke bank ontvangt naast de handleiding een map voor de vier onderdelen. Juiste beoordeling van tussentijdse opnames Van tijd tot tijd komen er klachten van bedrijven over de wijze waarop lokale banken de regeling uitvoeren. Vaak gaat het over de beoor deling van de tussentijdse opnames. In principe ligt de beoordeling daarvan bij de werkgever. Hij geeft via een opnameformulier goedkeuring voor de opname. Het komt regelmatig voor dat banken bedragen uitbetalen zonder goedkeuring van de werkge ver. Daarmee nemen ze dus in feite zelf de beoordeling ter hand. De betrokken bank kan hiervoor aansprakelijk worden gesteld, zeker als achteraf blijkt dat de opname niet voor een erkende besteding is gebruikt. Toch zijn er wel regelingen waarbij is afgesproken dat de bank de beoordeling doet. De deelnemer vervoegt zich dan aan de balie maar krijgt daar te horen dat hij eerst een goedkeuringsformulier bij de werkgever moet ophalen. Afgezien van de financiële consequenties die dit soort Juridische Zaken WAB toetst niet-standaard-rcglementen Werknemerssparen Bij het opstellen van standaard-reglementen maken banken momenteel gebruik van de toepassing ARW. Met ingang van 1 december wordt het opstellen van niet-stan- daard-reglementen Werknemerssparen uitgevoerd door Juridisch Zaken WAB, en niet meer zoals in het verleden door het Segment Bedrijvenadviesgroep. Het opstellen/ toetsen kost 230 (1-uur tarief). Dit was 200. Na fase- 2 van het project Herontwerp Werknemerssparen worden ook niet-standaard-reglementen door de bank zelf opge steld. Juridische Zaken WAB zal na fase-2, die gepland is in april 1996 (zie circulaire 34/138) alleen nog reglementen toetsen. Vanaf dat moment zijn de kosten afhankelijk van de inspanning tijd uurtarief). fouten kunnen hebben, geeft het ook veel irritatie bij spaar ders en werkgevers. De juiste formulieren. Ook het gebruik van ver keerde formulieren is vaak een bron van vergissingen en ergernis. Formulier 2102 Aanvraag uitbetaling spaar gelden is bestemd voor die opnames waarbij de werkge ver de beoordeling doet. Formulier 2100 Aanvraag uit betaling spaargelden Opname mogelijkheid door bank beoordeeld wordt gebruikt als de beoordeling bij de bank is gelegd. Als u merkt dat een bedrijf de verkeerde formulieren gebruikt, neem dan contact op met de contact-bank (de bank die als aanspreekpunt voor de werkgever optreedt) en vraag haar het bedrijf van de juiste formulieren te voorzien. Meer informatie in Klant Bank 36/95 en circulaire 34/138 van 28 september Inlichtingen: Helpdesk Bedrijvenadviesgroep 040-2177015/21778 75

Rabobank Bronnenarchief

Rabo Weekblad | 1995 | | pagina 19